Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

  • Kategoria: Felietony
  • Tomasz Karasiński

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA i 360 Reality Audio. Zmiany mają wejść w życie 24 lipca. Na potrzeby dźwięku stereofonicznego formatem wybranym i wspieranym przez serwis teraz, a także w przyszłości będzie FLAC, natomiast w przypadku dźwięku przestrzennego będzie to Dolby Atmos.

MQA, czyli Master Quality Authenticated, to standard cyfrowego przetwarzania sygnału audio, który ma zapewniać jak najwyższą, studyjną jakość przesyłanego dźwięku. Wbrew pozorom nie jest to żadna nowość, ponieważ założenia formatu zaprezentowała już dziesięć lat temu brytyjska firma Meridian Audio. MQA to w zasadzie pomysł na spakowanie plików wysokiej rozdzielczości do akceptowalnych rozmiarów - tak, aby można było streamować muzykę w takiej postaci. W dużym skrócie, algorytm wykorzystuje miejsce, które normalnie w sygnale cyfrowym nie jest używane - są tam w zasadzie same zera. Należy przy tym zaznaczyć, że kompresja jest bezstratna. Jak to wygląda z technicznego punktu widzenia? Otóż przy kodowaniu sygnału w standardzie MQA, pasmo jest dzielone na trzy części. Pierwsza - część A - to wszystko do 24 kHz. W tym przedziale znajduje się najwięcej informacji, których poziom wybija się znacznie ponad szum. Druga - część B - to przedział od 24 do 48 kHz. I w końcu trzecia część C to wszystko od 48 do 96 kHz. Cały pomysł polega na tym, aby "spakować" części B i C do tego pierwszego przedziału i "schować" je poniżej poziomu szumu. Przy odtwarzaniu następuje proces odwrotny - nasze urządzenie "rozpakuje" sobie sygnał i przywróci go do oryginalnej postaci w czasie rzeczywistym. Operacja jest na tyle prosta, że nie jest potrzebny potężny komputer lub przetwornik.

TIDAL był pierwszym serwisem strumieniowym, który entuzjastycznie podszedł do tego pomysłu, udostępniając użytkownikom muzykę w takiej właśnie formie. Do pewnego momentu wydawało się, że wszystko idzie zgodnie z planem, jednak niedawno wokół formatu MQA pojawiło się sporo kontrowersji. Niektórzy specjaliści zaczęli zwracać uwagę na to, że jakość brzmienia takich nagrań wcale nie jest taka fantastyczna i tak naprawdę znacznie lepiej byłoby już udostępnić użytkownikom muzykę zapisaną jako normalny, gęsty FLAC. Krytyka pojawiła się także ze strony niektórych artystów, takich jak Neil Young, który stwierdził, że format MQA manipuluje plikami źródłowymi i wycofał swoje treści z zasobów TIDAL-a. Swoje niezadowolenie z promowania MQA wyrażali także niektórzy producenci sprzętu stereo, argumentując, że prowadzi to do podporządkowania branży standardom narzucanym przez jedną organizację. W przeciwieństwie do FLAC-a, MQA nie jest bowiem formatem open source. Aby umożliwić swoim klientom korzystanie z niego, trzeba spełnić pewne wymagania i oczywiście opłacić licencję, a wszystkie tego typu koszty są ostatecznie przerzucane na kupujących.

W tym momencie dochodzimy do ważnego pytania - jak ogłoszone właśnie zmiany wpłyną na naszą kolekcję muzyczną w TIDAL-u? "Jeśli masz jakiś utwór lub album w formacie MQA w swojej Kolekcji – w tym również w playlistach – to zostanie on automatycznie zastąpiony najwyższej jakości wersją FLAC rozpowszechnianą za pośrednictwem TIDAL. Jeśli masz pobrany utwór lub album w formacie MQA w celu zapewnienia sobie do niego dostępu offline, to 24 lipca musisz zaktualizować aplikację do najnowszej wersji. Wówczas otrzymasz prośbę o ponowne pobranie tych utworów. Spowoduje to pobranie zastępczych wersji FLAC wszelkich pobranych przez Ciebie wcześniej utworów w formacie MQA." - informuje serwis. Podobnie będzie z treściami w formacie 360 Reality Audio. Innymi słowy, serwis będzie starał się zastąpić dostępne dotychczas pliki MQA i 360 Reality Audio ich odpowiednikami w formacie FLAC, jednak prawdopodobnie nie stanie się to od razu. "Mimo iż mamy wersje FLAC prawie wszystkich dostępnych obecnie u nas utworów w formacie MQA zapisane z jakością co najmniej 16 bit i 44,1 kbps, to możemy nie dysponować zamiennikami dla każdego z nich. Dokładamy jednak starań, aby zapewnić, by wszystkie istniejące utwory w formacie MQA zostały w odpowiednim czasie zastąpione wersjami FLAC." - czytamy dalej w komunikacie TIDAL-a.

Wydaje się, że decyzja serwisu jest gwoździem do trumny formatu MQA. Warto przy tym zauważyć, że jego twórcom od początku chodziło o to, aby umożliwić użytkownikom słuchanie treści hi-res, ale bez przesadnego obciążania łącza internetowego. Mówiąc inaczej, "prawdziwe" pliki wysokiej rozdzielczości są na tyle duże, że ich przesyłanie w czasie rzeczywistym dla wielu osób byłoby niemożliwe, ale... Tak było dziesięć lat temu. Obecnie, przy ogromnej liczbie podłączonej do sieci urządzeń, możliwości oglądania treści wideo w przerażająco wysokiej jakości, konieczności pobierania dużych paczek plików czy udziału w telekonferencjach, światłowód jest w zasadzie koniecznością, podobnie jak prąd czy woda. W dziedzinie strumieniowania muzyki również powinniśmy już dawno wykonać duży krok naprzód. Żądni wrażeń audiofile zaczęli nawet korzystać z Qobuza, który oficjalnie pozostaje niedostępny w Polsce (ale dla chcącego nic trudnego). Spotify ogłasza, że wejdzie w muzykę zapisaną w postaci bezstratnej lub nawet hi-res, po czym następuje cisza, potem znów ktoś zapowiada, że tak, niedługo już będzie i tak w kółko od wielu lat. TIDAL ostatnio wykonał miły gest w stronę swoich użytkowników, obniżając cenę abonamentu, a teraz trzeba trzymać kciuki, aby jak najszybciej rozwijano bazę muzyki dostępnej w jakości Max, czyli FLAC 24 bit/192 kHz. MQA, dziękujemy. Będziemy Cię miło wspominać. No, powiedzmy, że przynajmniej niektórzy.

Zdjęcie: TIDAL

Komentarze (3)

  • sen

    Jestem za! :D

    2
  • Tomasz

    Nareszcie - to nigdy nie był format tylko sposób kompresji danych z czasów kiedy Internet był wolny i/lub mało dostępny mobilnie.

    0
  • gonzo

    Nie ma jak namacalny dźwięk z kaset i polichlorku winylu.

    3

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który nikogo już nie zabierze?

Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który…

Na pewne rzeczy w życiu czeka się tak długo, że człowiek zaczyna wątpić, czy w ogóle dożyje ich spełnienia. Jedni latami wypatrują nowej płyty ulubionego zespołu, inni odliczają dni do kolejnego sezonu ukochanego serialu, a audiofile? Cóż, oni od niemal dekady czekali, aż Spotify wreszcie wprowadzi streaming w bezstratnej jakości....

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Lata osiemdziesiąte były dla branży hi-fi czymś w rodzaju złotego wieku - półki sklepów uginały się pod ciężarem urządzeń, z których wiele nazywamy dziś kultowymi, a każda licząca się firma miała w ofercie wzmacniacz, który może nie był najpiękniejszy i wykonany niczym szwajcarski zegarek, ale nie kosztował majątku i grał...

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy głupi żart?

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy…

W branży audio zwykło się mówić, że jednym z największych komplementów wobec sprzętu jest cisza - całkowity brak szumu, czarne tło, idealna otchłań, z której wyłania się muzyka. Ale cisza, jaka zapadła wokół Auralica, nie jest ani pożądana, ani piękna. Jest dziwna, niewygodna i tajemnicza. Firma, która przez kilkanaście lat...

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chińskie hi-fi wywróciło rynek audio do góry nogami. Jeszcze dekadę temu wysokiej klasy dźwięk kojarzył się z drogimi urządzeniami zachodnich marek, na które trzeba było przeznaczyć znaczną część swoich oszczędności. Dziś jednak sprzęt projektowany i produkowany w Chinach oferuje zadziwiająco dobrą jakość za, jak przyjęło się mówić, ułamek ceny europejskich,...

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji dzieci często przejmują talent swoich rodziców i krewnych. Jednym z takich przypadków jest familia Serblinów. Kiedy audiofile słyszą to nazwisko, pierwsze skojarzenie przychodzi natychmiast - Franco, legendarny konstruktor zestawów głośnikowych....

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Audio Physic Midex 2

Audio Physic Midex 2

Audio Physic to firma, która od lat konsekwentnie realizuje swoją filozofię budowania zestawów głośnikowych. Dawniej zadziwiała nas wąziutkimi kolumnami z jednostkami basowymi zamontowanymi z boku i pochylonymi frontami, co w...

Matrix Audio TS-1

Matrix Audio TS-1

Rynek sprzętu audio coraz śmielej zmierza w kierunku urządzeń, które mają uprościć życie melomanom. Kolejne firmy proponują odtwarzacze strumieniowe z wbudowanymi przetwornikami i wzmacniaczami słuchawkowymi - tak, aby za pomocą...

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins to brytyjski producent sprzętu audio, znany głównie z kolumn wykorzystywanych w Abbey Road czy nietuzinkowego modelu Nautilus. Od ponad dekady firma eksploruje też rynek słuchawek - od...

Bannery boczne

Komentarze

Darek
Panie Tomku zdjęcia ok, ale styl tekstu pali mózg. Ciężko się to czyta. Już chyba Lem jest bardziej przyswajalny :)
Obywatel GC
A według pana z Nautilusa największą różnicę robi stolik RTV! Ciekawe co na to producenci przewodów...
Jacek
Czy to nie są czasem te same kable, tylko w niebieskim kolorze z "audiofilskimi" wtykami?
Ryszard
"Technicznie to trochę absurd, ale niech będzie - gramofon". Trochę arbitralne stwierdzenie, zwłaszcza w kontekście całego artykułu, który wręcz zachęca do nowa...
Behapowiec
736 zł z groszami za kilogram niby nie dużo, ale w razie wywrotki dramat...

Płyty

The Black Keys - No Rain, No Flowers

The Black Keys - No Rain, No Flowers

Trudno uwierzyć, że minęło już czternaście lat od nagłego wybuchu popularności The Black Keys, wywołanego albumem "El Camino" i przede...

Newsy

Tech Corner

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

W dobie niesamowitej popularności bezprzewodowego sprzętu audio trudno zaprzeczyć, że jest to przyszłość. I to nie tylko jeśli chodzi o urządzenia mobilne, ale także te, z których korzystamy w domu. Trzymając w ręku smartfon czy tablet, potrzebujemy przecież tylko kompatybilnej z nimi elektroniki, aby móc wygodnie odtwarzać muzykę z ulubionego...

Nowości ze świata

  • Lyngdorf Audio has announced the launch of its latest digital streaming amplifier, the TDAI-2210 - a model that bridges the gap between the compact TDAI-1120 and the flagship TDAI-3400, offering a balance of versatility, performance and refinement. The new amplifier...

  • Monitor Audio has announced two new limited-edition loudspeakers based on its Silver Series 7G range - the Silver 300 7G Limited Edition and the Silver 100 7G Limited Edition. Both models are presented in a new Carbon Black Metallic finish...

  • Nothing has unveiled its latest generation of True Wireless Stereo earphones, the Ear (3), redefining how compact audio devices can look and perform. Designed to 'cut through the noise', the new model introduces a breakthrough Super Mic system, adaptive noise...

Prezentacje

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

O historii sprzętu audio można się wiele nauczyć przeglądając dzieje firm, które tworzą go od wielu, wielu lat. Korzeni większości wynalazków stanowiących swoiste kamienie milowe w rozwoju technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku należy oczywiście szukać w Europie i USA, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że życie dzisiejszych audiofilów nie...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji...

Vintage

Nakamichi TX-1000

Nakamichi TX-1000

Japońska firma znana przede wszystkim z produkcji bardzo dobrych magnetofonów kasetowych swego czasu zaznaczyła także swoją obecność na rynku gramofonów...

Słownik

Poprzedni Następny

Dolby Atmos

Najnowsza technologia dźwięku wykorzystywana w rozbudowanych systemach kina domowego. Jego zaletą może być zastosowanie kilku głośników podwieszonych, służących jako dodatkowe elementy systemu pozwalające na stworzenie wrażenia otoczenia dźwiękiem nie tylko...

Cytaty

AdamNeste.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.