Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Tellurium Q Black

Tellurium Q Black

Z kablami Tellurium Q zetknęliśmy się po raz pierwszy jakiś miesiąc temu podczas wystawy Audio Show 2013. O firmie słyszeliśmy już wcześniej, ale teraz - za sprawą nowego dystrybutora - mogliśmy bliżej przyjrzeć się jej produktom, a także porozmawiać z jednym z założycieli - Geoffem Merriganem. Mimo, że mózgiem całej operacji jest jego wspólnik - Colin Wonfor - podejście Geoffa do tematu i filozofia marki zrobiły na nas tak dobre wrażenie, że postanowiliśmy poddać brytyjskie kable testom odsłuchowym w bardziej kontrolowanych warunkach. W niedzielę dowiedzieliśmy się, że po pierwszym dniu wystawy okablowanie Tellurium Q wyemigrowało także do innych pokoi, co zawsze jest obiecującym sygnałem. My jednak podchodziliśmy do tematu na spokojnie i do czasu wpięcia kabli w jeden z systemów redakcyjnych nie wygłaszaliśmy na ich temat żadnych opinii. Konstruktor może mówić przekonująco, dystrybutor może zachwalać jego wynalazki, ale to jeszcze za mało, żeby postawić kablom dobre oceny. Dlatego po wystawie umówiliśmy się na test kompletu przewodów z serii Black.

Jest to jedna z tańszych propozycji brytyjskiej firmy - niższa jest tylko seria Blue, natomiast wyżej mamy jeszcze trzy - Ultra Black, Graphite i Black Diamond. Chociaż to zależy jeszcze od konkretnej grupy produktów, bo w zakładce z kablami głośnikowymi znajdziemy jeszcze model Green (oczko wyższy od Blacka), kable zasilające są dwa (Blue i Black), a w grupie interkonektów USB nie ma modelu Ultra Black. Z ciekawostek firma oferuje także zworki głośnikowe, interkonekt DIN i specjalne kable gramofonowe. Założenie numer jeden to walka ze zniekształceniami fazowymi. Jeżeli chcecie poznać filozofię Tellurium Q, zapraszamy do wywiadu z Geoffem Merriganem, a my tymczasem otwieramy pudełka i przechodzimy do rzeczy.

Tellurium Q Black

Wygląd i funkcjonalność

To nie są kable, którymi można szpanować przed znajomymi. Wszystkie mają czarne koszulki, żaden z nich nie ma grubości ogrodowego węża, a jedynym ekstrawaganckim akcentem są zakręcane wtyki w interkonekcie. Kabel głośnikowy ma postać cienkiej taśmy, ale wizualnie nie robi takiego wrażenia, jak płaskie Nordosty. Jego zakończenia to lekkie i praktyczne wtyki typu Z-Plug. Wszystko to sprawia, że brytyjskie przewody są bardzo wygodne w użytkowaniu. Instalatorzy i audiofile, którzy muszą ciągnąć kable głośnikowe za szafkami i biurkami będą zachwyceni. Łączówka na pierwszy rzut oka wygląda dość zwyczajnie, ale odkryliśmy, że jej wewnętrzna konstrukcja musi być zbliżona do taśmy. Nie może to być kabel idealnie koncentryczny, bo w jednej płaszczyźnie swobodnie się zgina, a w drugiej zachowuje się bardziej jak solid core w szczelnym oplocie ekranującym - cicho trzeszczy przy zginaniu, po czym zachowuje nadany mu kształt. Ciekawa sprawa. To samo ma miejsce w przypadku interkonektu USB. Dodatkowo z oznaczeń na kablach i opakowaniach wynika, że tylko interkonekt analogowy jest kierunkowy. Na dodatkowych koszulkach przy wtykach naniesiono wyraźne strzałki. Głośnikowy ich nie ma, a w kablu USB kierunek podłączenia jest oczywisty i wynika z zastosowanych wtyków.

Brzmienie

Na pierwszy ogień poszedł interkonekt i kabel głośnikowy. Po wpięciu nowego kompletu okablowania zmian szukamy raczej w sferze równowagi tonalnej, barwy czy stereofonii. Mimowolnie staraliśmy się wychwycić podobne różnice także po zastąpieniu głośnikowego Individuala AriniAudio i łączówki Argentum Sw-0,5/1 przewodami Tellurium Q, ale jakoś to nie wypaliło. Gdzie jakieś coś, że więcej góry, że bas zwalisty albo przestrzeń wypchnięta do przodu? Naim CD 5XS mielił kolejne płyty, a my naprawdę niewiele mogliśmy powiedzieć o brytyjskich kablach poza tym, że grają naturalnym i zrównoważonym dźwiękiem. Powróciliśmy do poprzedniego kompletu i w tym momencie zaczęła się klarować jedna, zasadnicza różnica. Ponieważ kabli do eksperymentów akurat trochę nagromadziliśmy, wykorzystaliśmy jeszcze relatywnie tanie głośnikowe Stringi firmy Equilibrium i Sevenrodsy ROD4, a z interkonektów sięgnęliśmy po grube działo - Albedo Geo. Paradoksalnie dopiero po tych szerzej zakrojonych odsłuchach odkryliśmy w czym tkwi charakter kabli Tellurium Q. Dostajemy tu neutralną barwę, dobrą równowagę tonalną z leciutko podkreśloną średnicą, ale sedno sprawy tkwi w dynamice i czymś, co anglojęzyczni recenzenci nazywają wskaźnikiem przytupywania. Brytyjskie kable oferują brzmienie bardzo zwarte, konkretne i zaskakująco energiczne. Przypominamy, że mamy do czynienia z drugą serią od dołu, więc i tak należy to chyba traktować jako wstęp do zabawy z Tellurium Q, ale przekaz jest prosty. Jeżeli w brzmieniu swojego systemu nie musicie niczego poprawiać, nie chcecie naginać ani barwy ani pasma, a poprawianie brzmienia kablami ma prowadzić do lepszej dynamiki, rozdzielczości i spójności czasowej, dając w konsekwencji większy realizm przekazu - to jest to.

Po kilku dniach podłączyliśmy przetwornik T+A DAC 8 i po oswojeniu się z jego brzmieniem przeprowadziliśmy porównanie testowanego interkonektu USB z Audioquestem Cinnamon. I to doświadczenie kompletnie nas zabiło. Dotychczas testowaliśmy już kilka interkonektów USB, nawet dość kosztownych, ale chyba żaden nie spowodował tak wyraźnej poprawy brzmienia, jak Black. Podczas poprzednich odsłuchów kabli USB coś tam zwykle słyszeliśmy, ale nie mieliśmy ochoty dłużej drążyć tematu ani tym bardziej wydawać własnych pieniędzy na szpanerski kabel do komputera. Tellurium Q Black dał natomiast systemowi takiego kopa, jakbyśmy co najmniej wymienili listwę sieciową na kondycjoner. Po raz pierwszy pomyśleliśmy, że może warto wykonać kolejny krok ku audiofilskiej nirvanie w ten właśnie sposób. Kabel USB jest wprawdzie najdroższy z całego kompletu, ale po odsłuchu zupełnie nas to nie dziwi. Ciekawe, co potrafi w tym względzie topowy Black Diamond...

Ogólnie spotkanie z brytyjskimi kablami bardzo nam się podobało. Jest to produkt przeznaczony raczej dla doświadczonych i dojrzałych audiofilów, których trudno jest złapać na potężny bas czy świszczące wysokie tony. Tellurium Q Black spodobają się tym, którzy dążą do osiągnięcia idealnej neutralności, ale z zachowaniem energii i dynamiki przekazu. W brzmieniu tych kabli wszystko jest pod kontrolą, nic się nie rozmywa ani nie rozlatuje. W tej cenie jest to produkt godny polecenia. Skromny wygląd zewnętrzny to tylko dodatkowa zaleta. Małżonka uwierzy, że kable zostały kupione na giełdzie za 300 zł, kot nie urządzi sobie zabawy w wydrapywanie błyszczącego oplotu, nawet złodziej nie zainteresuje się takimi czarnymi drutami bez żadnych puszek i błyskotek. I bardzo dobrze.

Tellurium Q Black

Budowa i parametry

Brytyjczycy podkreślają, że w ich firmie na pierwszym miejscu stawia się badania i szeroko pojęty research. Najwyraźniej nie lubią się z nikim dzielić swoimi odkryciami, bo o wewnętrznej budowie kabli nie wiadomo prawie nic. Na stronie internetowej firmy możemy poczytać o tym, jak po raz pierwszy dostarczono kable do dealerów i jak entuzjastyczne były ich reakcje, jak szybko posypały się pierwsze zamówienia, ilu zadowolonych klientów napisało o swoich wrażeniach odsłuchowych... Ale jeśli chcecie się dowiedzieć czy w środku są druty z miedzi, srebra czy jakiegoś zupełnie egzotycznego materiału, jedynym sposobem będzie zakup kabli i rozprucie ich na części pierwsze. Jedyne konkretne dane dotyczą dostępnych długości i cen. Firma naraża się w ten sposób na podejrzenia, bo każdy może napisać na forum, że kable są pewnie sprowadzane na kilometry z Chin, a w środku znajdują się aluminiowe druciki zrobione z przetopionych puszek po coli. Podając wszystkie dane i publikując szkice kabli w sieci, firma narażałaby się jednak na coś zdecydowanie bardziej bolesnego - kopiowanie rozwiązań, których opracowanie trochę trwało i kosztowało. Geoff Merrigan mówi prosto i bez żadnej ironii - jeśli nie wierzysz, że nasze kable mogą coś dać, nie próbuj ich, a jeśli spróbowałeś i nie słyszysz różnicy - nie kupuj.

Tellurium Q Black

Konfiguracja

W przypadku testu kabli Tellurium Q Black nasz system testowy był stosunkowo prosty. Audiolab 8200A, Divine Acoustics Proxima i Naim CD 5XS w roli głównego źródła dźwięku. Całość zasilana z listwy Enerr Tablette 6S z kablami Gigawatt LC-2 mkII i Audioquest NRG-2. Później do kompletu dołączył przetwornik T+A DAC 8 i końcówka mocy AMP 8. Ostatniego dnia testów mieliśmy okazję zamienić Proximy na niemieckie kolumny Audium Comp 5. Swoją drogą - śliczne skrzynki, które spokojnie można wstawiać nawet do mniejszych pomieszczeń. Ich połączenie z brytyjskimi kolumnami było wręcz bliskie synergii.

Werdykt

Bardzo udany debiut. Interkonekt i kabel głośnikowy przypadły nam do gustu, a interkonekt USB sprawił, że nabraliśmy ochoty na dokładniejsze zbadanie tematu. Nawet pomimo tego, że mieliśmy już jakieś doświadczenia w tym zakresie i nie testujemy przetworników na kabelkach od drukarki. Seria Black to jeszcze żaden kablowy hi-end, ale w swojej cenie jest to wartościowy i bardzo rozsądny produkt. Szczególnie godny polecenia melomanom, którzy nie chcą niczego naginać w brzmieniu swojego systemu audio, a jedynie wydusić z niego więcej energii i realizmu.

Dane techniczne

Rodzaj kabla: interkonekt, kabel głośnikowy, interkonekt USB
Ceny: interkonekt - 1449 zł (2 x 1 m), kabel głośnikowy - 1549 zł (2 x 3 m), interkonekt USB - 1649 zł (1 m)

Sprzęt do testu dostarczyła firma HiFi Elements.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy6

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy4

Funkcjonalność
Poziomy5

Cena
Poziomy6


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prostota, lekkość i najwyższa jakość audiofilskiego streamingu - JPLAY

Prostota, lekkość i najwyższa jakość audiofilskiego streamingu - JPLAY

W dobie streamingu i dostępności cyfrowych plików audio mogłoby się wydawać, że słuchanie muzyki jeszcze nigdy nie było tak proste. W praktyce jednak, szczególnie dla bardziej wymagających użytkowników, to wciąż zaskakująco skomplikowana sprawa, zwłaszcza gdy chcemy połączyć wygodę korzystania ze smartfona z możliwościami bardziej zaawansowanego sprzętu audio. Jeśli chodzi o...

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Cyrus 40 AMP + 40 ST + 40 CD + 40 PSU

Cyrus 40 AMP + 40 ST + 40 CD + 40 PSU

Od kiedy sięgam pamięcią, Cyrus zajmował szczególne miejsce w audiofilskim uniwersum - siedział w jednej loży z brytyjskimi ekscentrykami, takimi jak Naim, Linn, Quad, Rega czy Chord. Każda z tych...

Wharfedale Super Linton

Wharfedale Super Linton

Firma Wharfedale Wireless Works została założona w 1932 roku przez Gilberta Briggsa, który swoje pierwsze głośniki składał w piwnicy domu w Ilkley, w dolinie rzeki Wharfe. Naturalnie, słowo "Wireless" nie...

AKG N9 Hybrid

AKG N9 Hybrid

W ostatnich latach miałem styczność z wieloma modelami słuchawek nausznych i wokółusznych. Jedne lepiej sprawdzały w określonych gatunkach muzycznych i w codziennym użytkowaniu, na przykład na spacerze lub w pracy....

Komentarze

Kaczadupa
Dla mnie Cyrus 40 AMP to rozczarowanie roku. Uwielbiam charakter starego Cyrusa 8.2 DAC z zasilaczem PSXR2 i spodziewałem się czegoś podobnego a tu szok jak u "...
Krzysztof
Wszystko ładnie, pięknie, ale z cenami przesadzili co najmniej o 30-40%, o czym wspomina nawet autor recenzji. 40 AMP byłby super wzmacniaczem, gdyby kosztował ...
Fon
Według mnie to jest celowe działanie w budowie każdego segmentu, czyli ograniczenie w zasilaczach, aby skusić się na dodatkowy zasilacz. Rozumiem za 4, 5, 6 tys...
Rafał
Bardzo trafna recenzja. Miałem Unison Research Simply Italy, później Line Magnetic 210IA na lampach 300B, wróciłem do Unisona S6 lampy sterujące Genalex, a lamp...
Jaro
Skuszony ciekawą recenzją Pana Tomasza i wieloma pozytywnymi opiniami ze świata audio postanowiłem spróbować JPlaya. Testowany był na 3 urządzeniach Auralic: S1...

Płyty

Sadist - Something To Pierce

Sadist - Something To Pierce

Do serwisów strumieniowych można mieć wiele zastrzeżeń, ale trzeba przyznać, że ich algorytmy sugerujące nową muzykę często przynoszą "złote strzały"....

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Nowości ze świata

  • The official history of Audiomica Laboratory brand began in 2005, but its founder, Łukasz Mika, had planned this step several years earlier. As someone who always loved music and was fascinated by the equipment used to reproduce it, he eventually...

  • Monitor Audio announced the new Gold Series 6G. The all-new, totally redesigned series leaves no detail unrevealed, as Monitor Audio Group delivers the finest, most exhilarating loudspeaker range yet to carry the Gold Series name. A comprehensive, highly flexible and...

  • Bluesound, the original wireless hi-res multi-room music brand, proudly announces that its highly anticipated flagship wireless music streamer, the Node ICON, is now available worldwide. Starting at $899, the Node Icon is the pinnacle of Bluesound's innovation in high-resolution streaming...

Prezentacje

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Czy znasz firmę Sennheiser? Na to pytanie twierdząco odpowie niemal każdy, kto interesuje się szeroko pojętym sprzętem audio. DJ, prezenter radiowy, producent muzyczny, artysta, gwiazda estrady, kierownik sceny, zapalony gracz, audiofil, a nawet zwyczajny słuchacz mający chrapkę na porządne słuchawki jednej z prestiżowych marek - wszyscy oni prawdopodobnie choć raz...

Poradniki

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Wybór zestawów głośnikowych to zadanie, które wymaga równoczesnego dopasowania do siebie wielu czynników - rozmiaru, rodzaju konstrukcji, wykończenia, parametrów czy...

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

JVC JR-S501

JVC JR-S501

W dzisiejszych czasach marka JVC kojarzy się audiofilom co najwyżej z miniwieżami i radiami samochodowymi, jednak kilka dekad temu w...

Słownik

Poprzedni Następny

Bluetooth

Bluetooth jest technologią bezprzewodowej transmisji danych. W sprzęcie audio najcześciej korzysta się z niego podczas strumieniowania muzyki z urządzeń mobilnych oraz laptopów. Sygnał ten jest dość trwały i dociera do...

Cytaty

PatrickRothfuss.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.