[English version] W dobie galopującej cyfryzacji i pogoni za coraz gęstszymi, bardziej doskonałymi formatami zapisu dźwięku, dobrze jest od czasu do czasu przypomnieć sobie o rozwiązaniach, które skutecznie opierają się próbom spychania ich do lamusa. Wręcz przeciwnie - codzienna gonitwa stwarza coraz większą potrzebę ucieczki do świata, w którym najbardziej docenia się to, co szlachetne, sprawdzone i nieziemsko dopracowane. Audiofile mają co najmniej kilka bram do takich bajek - jedną z nich jest szeroko pojęty vintage, inną - świat gramofonów i płyt winylowych, a jeszcze inną - wzmacniacze lampowe. Niewielu jest melomanów, którzy spróbowali kontaktu ze szklanymi bańkami i odeszli od nich bez jakichkolwiek emocji. Z jednej strony technologia lampowa oferuje jedyne w swoim rodzaju brzmienie, z drugiej natomiast trudno jest zaprzeczyć, że urządzenia te mają w sobie jakiś czar. Większość z nich przyciąga wzrok i wygląda pięknie, a jeśli do tej układanki dodamy jeszcze włoskie wyczucie stylu, otrzymujemy coś, co od wielu lat funduje nam Unison Research.
Warszawski zespół Scream Maker, który niedawno zadebiutował dobrze przyjętym albumem "Livin' in the Past", to obecnie jedna z największych nadziei polskiej sceny heavy metalowej - grupa mająca szanse na stanie się naszym kolejnym - po zespołach Vader, Behemoth i Riverside - towarem ekspertowym, z rozpoznawalną na całym świecie nazwą. Póki co, grupa zdążyła zaistnieć już w kraju, zdobywając wysokie miejsca w plebiscytach na najlepszych nowych wykonawców, oraz grając koncerty obok uznanych przedstawicieli gatunku, zarówno polskich (Turbo, Mech), jak i zagranicznych (na przykład byłych wokalistów Iron Maiden, Paula Di'Anno i Blaze'a Bayleya, oraz byłego wokalistę Judas Priest, Tima "Rippera" Owensa), a także w Chinach, gdzie niedawno zagrała krótką trasę koncertową.
[English version] Kiedy już wydawało się, że rynek akcesoriów zasilających jest w naszym kraju dość hermetyczny i szczelnie obstawiony zarówno przez rodzimych producentów, jak i zagraniczne marki zajmujące się głównie hi-endowymi rozgałęziaczami, nagle pojawiła się u nas firma ISOL-8 i już zdążyła zrobić wokół siebie sporo szumu. Co takiego drzemie w tych produktach, że skupiły na sobie uwagę dziennikarzy, sprzedawców i samych audiofilów? Najlepiej byłoby zapytać o to założyciela firmy. Nic Poulson jest inżynierem telekomunikacyjnym, który uczył się i pracował w BBC w latach osiemdziesiątych jako inżynier dźwięku. Po opuszczeniu BBC we wczesnych latach dziewięćdziesiątych i dalej rozwijając swoją pasję do sprzętu audio, Nic stał się znanym projektantem układów elektronicznych i odniósł pewne sukcesy z firmą Trilogy Audio Systems.
Branża audio to nie tylko marki i modele, ale także nazwiska - często nierozerwalnie połączone z daną firmą. Jedną z prawdziwych postaci, osób rozpoznawalnych i cieszących się szacunkiem w świecie hi-fi niezależnie od kraju jest George Cardas - założyciel jednej z największych firm produkującej wysokiej jakości kable. To człowiek, dzięki któremu poznano wiele zjawisk zachodzących w przewodach, opracowano wiele rozwiązań technicznych i nawiązano mnóstwo kontaktów, często wykraczających poza audiofilskie środowisko. Okazja do przeprowadzenia z nim wywiadu nie trafia się często, ponieważ nie jest on typowym przedstawicielem handlowym jeżdżącym po świecie i prowadzącym szkolenia dla dealerów. Tak się jednak złożyło, że wyruszył w podróż po Europie, a jednym z przystanków na ich drodze była Polska.
[English version] Niektórzy audiofile twierdzą, że jedna z podstawowych zasad podczas wybierania sprzętu hi-fi jest prosta - jeśli zamierzasz kupić kolumny, monobloki lub kable, sprawdź jak duża jest fabryka w której powstają - im większa, tym lepszy sprzęt. Nie wiemy skąd wzięło się owo stwierdzenie, ponieważ Bentleye powstają w znacznie mniejszej fabryce, niż Toyoty czy Nissany, a jednak zamiast Aurisa czy Juke'a wolelibyśmy prowadzić Continentala GT. Mniejsze, wysoce wyspecjalizowane manufaktury potrafią pogonić kota nawet wielkim koncernom. A może dzieje się tak tylko w przypadku urządzeń, które bazują na dawno wynalezionych i przećwiczonych wynalazkach? Mówi się, że kilkuosobowa fabryczka może zrobić fajne kolumny lub wzmacniacz lampowy, ale ze streamerem prawdopodobnie miałaby problem. Ale czy na pewno? Ostatnio zadziwił nas kombajn Cyrus Lyric 09, który w jednym pudełku ma praktycznie wszystko, czego postępowemu audiofilowi potrzeba. Urządzenie na wskroś nowoczesne, nawet futurystyczne, wyjechało z fabryki w której nie pracuje trzystu monterów i pięćdziesięciu inżynierów odpowiedzialnych za nowe projekty.
Z produktami firmy T+A mieliśmy już okazję zapoznać się przy okazji testu kompletu DAC 8 + AMP 8 oraz systemu Music Reciever z popularnej serii E. Testy pozwoliły nam wyrobić sobie zdanie na temat urządzeń niemieckiej marki oraz jej filozofii, jednak wciąż jest to bardzo wąski wycinek tego, co można znaleźć w katalogu. Niemcy wytwarzają w swojej fabryce dziesiątki modeli przeznaczonych zarówno do zestawów stereo, jak i systemów kina domowego. Do tego dochodzą zestawy głośnikowe, od najtańszych podłogówek i monitorów przewidzianych do współpracy z jednoczęściowymi wieżami, aż po hi-endowe, półaktywne meblościanki z głośnikami wstęgowymi. Podobno dopiero podczas zwiedzania fabryki w Herford można zrozumieć, co takiego mają w sobie urządzenia T+A i w jaki sposób firmowa filozofia oraz nastawienie pracowników przekłada się na to, co wyjmujemy z pudełek.
Na łamach naszego portalu zwykle publikujemy wywiady z ludźmi reprezentującymi firmy z branży audio. Rozmawiamy z producentami i dystrybutorami sprzętu hi-fi, jego konstruktorami i ludźmi odpowiedzialnymi za sprzedaż lub marketing. Na nasze pytania odpowiadali też muzycy i właściciele studiów nagraniowych, jednak nigdy dotąd nie mieliśmy okazji przeprowadzenia wywiadu z człowiekiem odpowiedzialnym za funkcjonowanie czegoś takiego, jak serwis streamingowy. Korzystanie z tego dobrodziejstwa stało się już czymś naturalnym, jednak kto tak naprawdę zastanawia się, jak to wszystko działa - skąd pochodzą pliki, w jakich formatach są zapisywane i przesyłane itd. Taka okazja wreszcie się nadarzyła, a to za sprawą wprowadzenia do naszego kraju audiofilskiej usługi WiMP HiFi, czyli serwisu streamingowego, w którym można słuchać muzyki w jakości CD. Za wszystkie kwestie mające związek z jakością dźwięku odpowiedzialny jest w tym serwisie Paal Bratelund.
[English version] Sonus Faber to jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek jeśli chodzi o wysokiej klasy zestawy głośnikowe. Manufaktura założona przez charyzmatycznego Franco Serblina zbudowała swą renomę na konstrukcjach podstawkowych. Masywne monitory wykończone drewnem i skórą zaskarbiły sobie sympatię audiofilów z całego świata, w stosunkowo szybkim czasie wynosząc niewielką fabrykę do rangi kuźni dzieł sztuki. Nie trzeba nawet znać się na przetwornikach i kablach, aby dostrzec kunszt włoskich projektantów i rzemieślników. Jeszcze kilka lat temu oferta Sonusa była dość stabilna. W katalogu można było wyróżnić trzy główne linie. Topowe modele zmieniały się rzadko, natomiast nieco większy ruch panował w niższych seriach. Od kilku lat firma przeżywa renesans, ponieważ w jej ofercie sukcesywnie pojawiają się nowe modele, a na stronie nadal trwa odliczanie dni do kolejnej premiery. Poczynania wytwórni śledzą nie tylko jej fani i audiofile, ale także konkurencja. Całe to zamieszanie stanowi doskonały pretekst, aby porozmawiać z człowiekiem napędzającym prace nad nowymi modelami.
Primare to jedna z marek, które w świadomości polskich audiofilów są obecne od dawna. Firma została założona w połowie lat osiemdziesiątych przez Benta Nielsena. Jego celem było udowodnienie, że wysokiej klasy sprzęt audio może nie tylko dobrze grać, ale też znakomicie wyglądać. Oba te postulaty zawsze w historii firmy znakomicie się uzupełniały. W Polsce marka przez długi czas była kojarzona z innym skandynawskim producentem elektroniki - Coplandem. To pewnie dlatego, że obie firmy współpracowały z koncernem Xena Audio, a przez dłuższy czas miały również tego samego dystrybutora. W 1996 roku siedziba Primare została przeniesiona do Szwecji, a do załogi dołączył Lars Pedersen. W dużej mierze to właśnie on był odpowiedzialny za narodziny serii 20 i 30, które - w odmłodzonych wersjach - do dziś stanowią trzon oferty skandynawskiej firmy. Trzy lata później zespół powołał kolejnego zawodnika - Björn Holmqvista. Od tego momentu dzieje marki usłane są już samymi premierami nowych produktów. Tak przynajmniej wygląda to z zewnątrz, a jak sytuacja prezentuje się od środka?
[English version] Polski rynek sprzętu audio jest w bardzo dużym stopniu kształtowany przez rodzimych producentów. Mamy własne wzmacniacze, listwy zasilające, mnóstwo kolumn i kabli, a nawet odtwarzacze i gramofony, nie wspominając o rozmaitych akcesoriach. Importerzy najczęściej interesują się urządzeniami z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, USA, Skandynawii... Mamy więc północ, południe i zachód, a ze wschodu zostają nam Chiny, Japonia i takie kwiatki, jak Nowa Zelandia. Takie kraje, jak Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa, Estonia czy Rosja praktycznie nie istnieją w świadomości polskich audiofilów. Trochę szkoda - szczególnie, kiedy widzi się tak udane produkty, jak kolumny litewskiej firmy AudioSolutions. O jej istnieniu dowiedzieliśmy się przed wystawą Audio Show 2013, kiedy dostaliśmy do testu zestawy Euphony 50, a w trakcie imprezy mieliśmy okazję poznać ich twórcę - Gediminasa Gaidelisa. To bardzo otwarty, młody człowiek, który potrafi połączyć entuzjastyczne nastawienie do tematu z rzetelnością i wiedzą wynikającą z doświadczenia.
Po niespełna dwudziestu latach recenzowania sprzętu audio rzadko kiedy odwiedzam sklepy z taką aparaturą, aby coś kupić. Jeśli już, najczęściej brakuje mi jakiegoś kabla albo czegoś w rodzaju płynu do...
Można powiedzieć, że jeszcze niespełna półtora roku temu byłem nausznikowym ortodoksem, który nie uznawał słuchawek dokanałowych. Moje podejście zmieniło się diametralnie, gdy w moje ręce wpadły "pchełki" AG TWS04K. Okazało...
Niektóre firmy działające w branży audio natychmiast kojarzymy z konkretnym produktem - tym, który wyszedł najlepiej, wprowadził do świata sprzętu grającego przełomowe rozwiązania techniczne albo zyskał status kultowego dopiero po...
Bannery boczne
Komentarze
Sebastian
Mam u siebie ten streamer podłączony od 2 dni optykiem do Topping DX3Pro+ i powiem, że w porównaniu ze źródłem jakim był laptop daje się usłyszeć większą głębie...
Niestety - muszę potwierdzić (chyba jedyną) krytyczną recenzję tego produktu, która ukazała się w jednym z polskich papierowych periodyków. Strasznie kiepsko to...
Firma Auris Audio zasłynęła kilka lat temu między innymi potężnym lampowym wzmacniaczem Fortissimo i słuchawkowym modelem Nirvana, który podbił serca...
Jak wyglądał świat w marcu 1979 roku? Andrzej Wajda kręcił "Panny z Wilka". Jan Paweł II był papieżem niecałe pół roku. Prezydentem USA był Jimmy Carter. W Nowym Jorku urodziła się Norah Jones. Atari wypuściło na rynek komputery Model 400 i Model 800. W salonach samochodowych pojawiły się Peugeot 505,...
Czy znasz firmę Sennheiser? Na to pytanie twierdząco odpowie niemal każdy, kto interesuje się szeroko pojętym sprzętem audio. DJ, prezenter radiowy, producent muzyczny, artysta, gwiazda estrady, kierownik sceny, zapalony gracz, audiofil, a nawet zwyczajny słuchacz mający chrapkę na porządne słuchawki jednej z prestiżowych marek - wszyscy oni prawdopodobnie choć raz...
Szanowna Redakcjo, to mój pierwszy mail do Państwa, tak wiec na początku chciałbym serdecznie podziękować za prace, serce i pasje, które wkładają Państwo w prowadzenie tego portalu oraz edukowanie społeczności (Państwa poradniki…
Witam serdecznie. Piszę do Państwa z prośbą o poradę. Pod wpływem bardzo ciekawej recenzji pana Tomasza Karasińskiego, postanowiłem nabyć słuchawki Meze 99 Neo. Przy okazji, chciałbym podziękować za niezmiernie rzeczowy, ale i…
Szanowni Państwo, jestem audiofilką i nurtruje mnie pewne pytanie dotyczące użytkowania wzmacniacza słuchawkowego, który jednocześnie posiada przetwornik cyfrowo-analogowy (DAC). Jest to urządzenie marki Audio gd, model Master 11. Czy lepiej, to znaczy…
Dzień dobry. Piszę do Państwa w sprawie dwóch testowanych wzmacniaczy przez Pana Tomasza Karasińskiego. Chodzi o integry Pathos Logos MKII i Ars-Sonum Filarmonia SK. Czy któryś z tych dwóch wzmacniaczy wykazał się…
Szanowni Państwo, jestem czytelnikiem Państwa magazynu. Często odwiedzam i czytam Państwa stronę, a przede wszystkim testy sprzętu hi-fi. Cenię sobie to, że opisujecie je w sposób konkretny i rzeczowy, a to bardzo…
Szanowni Państwo, z zaciekawieniem przeczytałem Państwa recenzję kolumn podstawkowych Jean Marie Reynaud Lucia oraz Fyne Audio F500 i właśnie takie monitory, w budżecie do 3000 zł, leżą w kręgu moich zainteresowań. Tak…
Szanowna Redakcjo, zwracam się do Państwa z prośbą o poradę. Chciałbym poprawić dźwięk w gramofonie Reloop Turn 5. Chodzi mi przede wszystkim o wysokie tony, które w moim gramofonie są jakby przygaszone.…
Szanowni Państwo, dopadła mnie nie lada zagwozdka - kupno pierwszego poważnego systemu stereo. Piszę do Państwa ponieważ śledząc rynek audio od dobrych kilku lat, wiem, że mieli Państwo do czynienia własnie z…
Szanowni Państwo, chciałbym poprosić o pomoc w sprawie wyboru sprzętu grającego. Na początku zaznaczę, że nie jestem audiofilem, a w zasadzie jestem niemal całkowitym laikiem w tej dziedzinie. Po przeczytaniu recenzji zamieszczonej…
Podobnie, jak amatorzy motoryzacji mogą wymieniać marki samochodów z Niemiec, Francji, Włoch czy Japonii, tak i miłośnicy sprzętu grającego przykładają dużą wagę do kraju pochodzenia kolumn czy wzmacniaczy. Audiofilowi nie jest to…
Jeśli chodzi o przystępną cenowo elektronikę audio, wszelkiego rodzaju wzmacniacze, amplitunery, odtwarzacze i zestawy kina domowego, Onkyo jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i darzonych największym zaufaniem marek na naszym rynku. Jej ekspansja…
Jarocin kojarzy się melomanom z reaktywowanym niedawno festiwalem muzyki rockowej, jednak ma też szansę stać się stolicą niedrogich zestawów głośnikowych. Może nawet czymś w rodzaju nowej Wrześni, swoją drogą położonej całkiem niedaleko.…
Ostatnio na łamach naszego magazynu testowaliśmy sporo urządzeń adresowanych do audiofilów, więc dziś zejdziemy trochę na ziemię i sprawdzimy możliwości sieciowego amplitunera stereo zbudowanego z myślą o melomanach, którzy cenią sobie zarówno…
Sennheiser to bez wątpienia jedna z firm bez których trudno byłoby sobie wyobrazić funkcjonowanie rynku audio. W świecie słuchawek i mikrofonów to prawdziwy gigant, z którym naprawdę trudno jest rywalizować. Niemcy współpracują…
Pylon Audio to dość niecodzienne zjawisko. Wiele firm zajmujących się produkcją niedrogich zestawów głośnikowych o audiofilskim zacięciu to hobbystyczne, niemalże garażowe manufaktury. Są one w stanie podjąć rywalizację ze znanymi na całym…
Normandia, region leżący w północno-zachodniej części Francji, to nie tylko piękno przyrody, to też bogata historia. Obszar ten słynie przede wszystkim z jabłek i wszelkich ich przetworów (cydr i calvados), owoców morza,…
Lubimy odkrywać nowe marki i produkty, zarówno jeśli chodzi o urządzenia audiofilskie, jak i te bardziej popularne. Jest to w pewnym sensie przygoda, bo wszyscy wiedzą, czego można się spodziewać po kolejnych…
W świecie głośników Tannoy to prawdziwa legenda. Jego historia zaczęła się w 1926 roku i od początku była związana z elektroniką. Firma znana wówczas jako Tulsemere Manufacturing Company specjalizowała się w produkcji…
Chyba nikt w branży audio nie ma wątpliwości, że renesans płyt analogowych to coś więcej, niż chwilowa moda. Jedni mówią, że to tylko powracający po latach sentyment, inni upatrują wyższości płyt analogowych…
Podobno w sprzęcie audio najważniejsze jest brzmienie, ale nie oszukujmy się - nawet zatwardziałym audiofilom zdarza się kupować oczami, albo przynajmniej na podstawie wyglądu zewnętrznego wybierać kandydatów do odsłuchu. Jakie elementy najbardziej…
Do napisania krótkiego tekstu o bodajże najlepszym produkcie polskiej, socjalistycznej myśli technicznej skłoniła mnie lektura testu wzmacniacza Unitra Edward. Ostatnimi czasy modne stało się rewitalizowanie starych polskich marek audio. Pod ich szyldami…
Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię…
Większość audiofilów ceni gramofony za wyjątkowe, analogowe brzmienie. Uważają, że muzyka płynąca z winylowych płyt jest cieplejsza, bardziej wielowymiarowa i namacalna, dzięki czemu pozwala lepiej zrelaksować się podczas słuchania i dokładniej zrozumieć…
Tomasz Rogula jest założycielem firmy Zeta Zero i studiów nagraniowych TR Studios. Osobom, które kojarzą jedno lub drugie przedsięwzięcie w zasadzie powinno to wystarczyć, jednak - jak się domyślamy - przeważająca część…
Czy smoki żyją tylko w legendach? Niekoniecznie. Niektóre smoki stają się legendami. Tak właśnie było z magnetofonem Nakamichi Dragon, przez wielu uznawanym za najlepszy kasetowy player wszech czasów. Dlaczego akurat ten magnetofon…
Dokładnie za tydzień o tej porze oficjalnie rozpocznie się dwudziesta edycja Audio Video Show - największej wystawy sprzętu audio-video w Polsce. Podobnie, jak w ubiegłym roku, wybrane zostały trzy lokalizacje - PGE…
Poprzedni artykuł, w którym pisałem o amplitunerze kwadrofonicznym Sansui QRX-9001 wywołał spore poruszenie na StereoLife'owym Facebooku. Czytając pojawiające się tam wpisy naszych czytelników zauważyłem, że wielu wspomina o polskim urządzeniu tego typu,…
Zapewne każdy się zgodzi, że rozwój przemysłu audio jest nierozerwalnie związany z postępem technologicznym. Jednym z pierwszych przełomów, jaki dokonał...
Siła przeciwpoślizgowa w gramofonach analogowych lub po prostu system przeciwdziałania sile dośrodkowej działającej na wkładkę. Podczas odtwarzania płyty winylowej, igła gramofonu poruszająca się w rowku jest przyciągana do środka płyty....
Cytaty
Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.
prinz_eugen