Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Focal Easya

Focal Easya

[English version] Francja to nie tylko motoryzacja, świetna kuchnia, moda i zakorkowane uliczki Paryża. To także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To tutaj narodziły się takie marki, jak Triangle, Lavardin, Lecontoure, Atoll, Devialet, Cabasse, Micromega, YBA, Fadel Art czy Jadis. Jednym z największych graczy w segmencie głośników i akcesoriów jest jednak Focal. I nie mówimy tu tylko o rynku francuskim, ale raczej światowym. Firma, która jeszcze kilka lat temu funkcjonowała pod nazwą JMLab, posiada obecnie kilka ośrodków produkcyjnych zajmujących razem obszar porównywalny z małą rafinerią. Francuzi nie tak dawno podjęli szereg ważnych decyzji, które ustabilizowały pozycję marki i okazały się całkowicie słuszne. Przede wszystkim wycofali ze sprzedaży same przetworniki, odcinając tym samym domorosłych konstruktorów i poważniejszych konkurentów od swoich technologii. Drugim ważnym krokiem było rozszerzanie oferty tak, aby oprócz audiofilów zadowoleni byli również tak zwani normalni ludzie. Obok flagowych zestawów w katalogu pojawiały się więc głośniki do kina domowego, stacje dokujące, głośniki komputerowe i różne inne wynalazki. Po rozszerzeniu serii słuchawek o kilka nowych modeli zaprezentowano soundbar, który podobno jest w stanie wypełnić dźwiękiem nawet duże i bardzo duże pomieszczenia. Swego rodzaju zderzeniem świata nowoczesnych rozwiązań z klasycznymi kolumnami są bezprzewodowe podłogówki o nazwie Easya.

Z zewnątrz wyglądają zupełnie niegroźnie. Mają jednak wbudowane wzmacniacze i łączność Bluetooth, dzięki czemu możemy niemal całkowicie zapomnieć o kablach i konieczności ustawienia w pokoju integry lub amplitunera. Cena pozycjonuje Easye na poziomie podłogówek z serii Aria. Zapowiada się więc ciekawie pod każdym względem, jednak czy funkcjonalność nie jest okupiona słabszym brzmieniem? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Focal Easya

Wygląd i funkcjonalność

Focale wykonane są elegancko i bardzo nowocześnie. Teoretycznie to klasyczne kolumny wolnostojące wysokie na niecały metr. Pionowe krawędzie obudowy zostały lekko zaokrąglone, a podstawy otoczono aluminiową wstawką. Posiadacze miękkich podłóg z pewnością ucieszą się z możliwości wkręcenia dołączonych do zestawu srebrnych kolców. Przednią ściankę zdobią trzy przetworniki - aluminiowa kopułka wysokotonowa nosząca oznaczenie TNV2 oraz dwa 13-cm nisko-średniotonowce z membranami wykonanymi z polyglassu. Niżej zamontowano sporych rozmiarów tunel wentylacyjny, zintegrowany kolorystycznie z koszami głośników, a jeszcze niżej umieszczono swego rodzaju pieczęć w postaci wybrzuszonego loga francuskiej firmy.

Aby kolumny mogły się komunikować ze źródłem dźwięku, do zestawu dołączono HUB czyli bezprzewodowy odbiornik i nadajnik w jednym. Zestaw gniazd na jego tylnym panelu jest na wskroś nowoczesny i chyba średnio przypomina zaplecze typowego wzmacniacza. Jeżeli użytkownik zechce puścić na kolumny sygnał z telewizora, odtwarzacza, konsoli, komputera lub innego urządzenia pełniącego rolę źródła cyfrowego, nie powinien mieć z tym najmniejszych problemów. Odbiornik działa szybko i bez zastrzeżeń. Podobno we wczesnych egzemplarzach bywały z tym małe problemy, ale w testowanej parze wszystko śmigało aż miło. Wyświetlacz nadajnika informuje nas o tym, jakie źródło jest obecnie aktywne. Zmiany można dokonać za pomocą pilota lub dwóch niewielkich przycisków umieszczonych nad wyświetlaczem. Na urządzeniu nie przewidziano jednak przycisków do regulacji głośności, którą umożliwia tylko pilot. Lepiej więc go nie zgubić.

Jak przystało na produkt tak audiofilskiej marki, opisywane kolumny mogą być bezprzewodowe, ale jakość transmisji bez kabli musiała pozostać niezakłócona. Bezstratny przesył danych umożliwia Bluetooth z certyfikatem apt-X, co w praktyce oznacza, że otrzymujemy jakość porównywalną z odczytem płyt kompaktowych. Każdą z kolumn wyposażono we własny wzmacniacz mocy, zamontowany na tylnej ściance tuż nad podłogą. Focal deklaruje, że jest to bardzo wydajny układ dostarczający aż 85 W przy niskich zniekształceniach. Aby kolumna zaczęła działać należy podłączyć ją do prądu, nacisnąć przycisk i poczekać aż wykryty zostanie sygnał z nadajnika. Najpierw świecą się trzy czerwone diody, a po zlokalizowaniu źródła ich kolor zmienia się na śnieżnobiały. Wygląda to bardzo efektownie, szczególnie w nocy, kiedy każdą z kolumn otacza jej własna poświata. Niektórych użytkowników mogą denerwować dodatkowe niebieskie diody sygnalizujące pracę wzmacniaczy. Na szczęście producent przewidział przełącznik, dzięki któremu można je wygasić. Trzeba przyznać, że nawet bez podświetlenia Easye pięknie prezentują się w nowoczesnych wnętrzach. A jak grają?

Focal Easya

Brzmienie

Focal po raz kolejny nas nie zawiódł. Oprócz znakomicie wykonanych obudów i drobnych smaczków podnoszących ich wartość estetyczną otrzymujemy dźwięk, który mógłby konkurować... No właśnie, z czym? Jeżeli odejmiemy sam koszt wbudowanych wzmacniaczy, to prawdopodobnie rozsądne byłoby porównanie ich do kolumn za mniej więcej 5000 zł. Z drugiej strony kupując Easye otrzymujemy tak naprawdę nie tylko głośniki, ale pełny system stereo, do którego należy już tylko podłączyć swoje źródło dźwięku. Moim zdaniem aktywne kolumny bezprzewodowe powinny być postrzegane jako zupełnie nowa kategoria produktów, ponieważ nie ma sensu porównywać ich ani z zestawami pasywnymi, ani tym bardziej systemami złożonymi ze zwykłych kolumn i wzmacniacza. Propozycja francuskiej firmy jest tak naprawdę jedną z pierwszych, więc na porównania z konkurencją jest jeszcze trochę za wcześnie. Ostatecznie liczy się jednak to, jak postrzegamy brzmienie tych podłogówek w kontekście ich ceny i funkcjonalności. Przestałam więc zastanawiać się nad tym, ile kosztowałyby wbudowane wzmacniacze i nadajniki bezprzewodowe kupowane osobno, a zaczęłam po prostu słuchać i zadałam sobie proste pytanie - podoba mi się, czy nie? Odpowiedź jest równie prosta - zdecydowanie tak.

Jak przystało na kolumny tej marki, Easye stawiają na przejrzystość i klarowność przekazu. Nie ma tu zamulania i sztucznego podgrzewania atmosfery. Co ciekawe, brzmienie jest także stosunkowo gładkie i przyjemnie spokojne. Wyraźnie czuć, że efekt nie został wydobyty na siłę. Dodatkowo najwyższe rejestry są przyjemnie lekkie, słodkie i zwiewne. Góra pasma ma niezaprzeczalny urok. Jak widać, zmiana głośnika wysokotonowego była dobrym posunięciem ze strony producenta. Easya jest jedną z pierwszych konstrukcji wykorzystujących ten tweeter i nie miałabym nic przeciwko, gdyby przyjął się on nawet w tańszych kolumnach francuskiej marki. Jakość wysokich tonów w połączeniu z szybką i bezpośrednią średnicą sprawia, że wokale wypadają naprawdę rewelacyjnie. Takiego poziomu neutralności i przejrzystości można by było się spodziewać po pasywnych kolumnach za te pieniądze podłączonych do wzmacniacza za drugie tyle. Tutaj jednak dostajemy wszystko w pakiecie.

Dwa 13-cm woofery to może jeszcze nie rekord świata, ale w praktyce taka powierzchnia okazała się zupełnie wystarczająca do wypełnienia basem osiemnastometrowego pokoju. Myślę, że nawet w pomieszczeniach o powierzchni rzędu 25-30 metrów kwadratowych nie powinno być problemów z rozciągnięciem i natężeniem niskich tonów. Charakter tego zakresu idealnie stapia się z resztą. Bas jest raczej zebrany i rytmiczny. Doskonale dyktuje rytm nagrań, przy okazji podkreślając ich mięsistość. Niskie tony w wykonaniu francuskich podłogówek są bardzo zróżnicowane. Dzięki temu muzyka nigdy nie zamienia się w jednolitą bułę, a my zawsze możemy śledzić poszczególne instrumenty na całej szerokości pasma. Co więcej, Easye lubią grać głośno bez kompresji. Jeżeli lubicie mocne wrażenia, będziecie mogli dojść do naprawdę wysokich poziomów decybeli bez przeładowania i bałaganu wkradającego się w muzykę.

Podsumowując, bezprzewodowe Focale pokazały dużą klasę. Spodziewałam się, że konieczność wyposażenia kolumn w dwa wzmacniacze i HUB-a sprawi, że w kwestii jakości dźwięku będziemy mogli liczyć na wrażenia odpowiadające zwykłym podłogówkom za połowę tej ceny. W praktyce jest dużo, dużo lepiej. Najwyraźniej sporymplusem takiej konstrukcji jest to, że konstruktorzy mogli idealnie dopasować wzmacniacze do głośników, co przekłada się na bardzo uniwersalne i zrównoważone brzmienie. Dostałam tu wszystko, czego do szczęścia potrzeba.

Focal Easya

Budowa i parametry

Easya to wolnostojąca konstrukcja 2,5-drożna. Głośnik wysokotonowy to nowa odmiana odwróconej kopułki aluminiowo-magnezowej o oznaczeniu TNV2. Zawieszenie tego głośnika wykonano z poronu - rodzaju pianki stosowanego najczęściej w roli materiału amortyzującego i absorbującego drgania. Niżej pracuje para głośników średnio-niskotonowych o średnicy 13 cm. Ich membrany zostały wykonane z polyglassu, a więc znanego z wcześniejszych konstrukcji Focala celulozy wzmocnionej mikroskopijnymi, szklanymi kulkami. Jest to technologia opatentowana przez francuską firmę ponad dwadzieścia lat temu i wciąż ciesząca się dużym zaufaniem klientów. Duży wylot tunelu rezonansowego pomalowano na ten sam kolor, co kosze głośników. Obudowy kolumn wykonano z płyt MDF o grubości 25 mm. Sporo. Boczne ścianki są łagodnie zaokrąglone, co ma pomóc w tłumieniu szkodliwych rezonansów. Pojedyncza skrzynia waży dokładnie 17 kg. W dolnej części obudowy każdej z kolumn zainstalowano wzmacniacz oddający 85 watów przy czteroomowej impedancji. Pasmo przenoszenia zaczyna się przy 50 Hz i rozciąga do 28 kHz. Kolumny włączamy poprzez podpięcie ich do prądu. Producent nie zapomniał o ortodoksyjnych audiofilach, umożliwiając im zmianę kabli zasilających na lepsze, grubsze i bardziej rodowane. Przed podłączeniem należy tylko zwrócić uwagę na przełączniki pozwalające określić kanał. Najlepiej dostosować się do zaleceń umieszczonych na żółtych naklejkach nad włącznikami. Zapewni to optymalne działanie kolumn i prawidłową scenę stereofoniczną.

Focal Easya

Konfiguracja

Laptop z Foobarem 2000, sieciówki Audioquest NRG-2, iPhone 5s, dyfuzory akustyczne Avcon Grand 6.

Focal Easya

Werdykt

Easya to połączenie nowoczesnego wzornictwa, znakomitej funkcjonalności i audiofilskiego brzmienia. Na początku tego testu zastanawiałam się, czy bliżej będzie im do nieco tańszych zestawów pasywnych, czy może pełnego systemu stereo zbudowanego na bazie kolumn za podobne pieniądze. Zdecydowanie bliższa prawdy jest opcja numer dwa. Francuskie kolumny zasługiwałyby na wysokie noty nawet, gdyby przy tej cenie były pozbawione wbudowanych wzmacniaczy i funkcji łączności bezprzewodowej. Z nimi tworzą natomiast pełny system stereo gotowy do odtwarzania muzyki ze źródeł, z których korzysta przeciętny użytkownik. Wystarczy rozstawić kolumny w pokoju i podłączyć je do prądu, położyć nadajnik gdzieś na stoliku pod telewizorem i już - mamy wysokiej klasy nagłośnienie bez żadnych dodatkowych komplikacji. Dla mnie bomba!

Dane techniczne

Rodzaj kolumn: podłogowe, aktywne, bezprzewodowe
Konstrukcja: 2,5-drożna
Moc wzmacniacza: 85 W/4 Ω
Pasmo przenoszenia: 50 Hz - 28 kHz
Wymiary (W/S/G): 90,5/17,2/24 cm
Masa: 17 kg (sztuka)
Cena: 8490 zł

Sprzęt do testu dostarczyła firma Trimex.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga3Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga3Rownowaga3RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy8

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy6

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy8

Cena
Poziomy7

Nagroda
sl-rekomendacja

 


 

Komentarze (5)

  • Piotr

    A jak mogłaby wyglądać integracja tego ciekawego systemu z subwooferem? Widzę tu niemały kłopot. Nie doczytałem też nic o szumach własnych tych aktywnych kolumn.

    0
  • gosig

    A jaki miałby być cel integracji tego systemu z subwooferem? To na tyle duże podłogówki, że raczej nie wymagają wspomagania. Jeśli chodzi o szumy własne, producent nie udostępnia informacji o tym parametrze w swojej specyfikacji.

    0
  • Piotr

    Z audiofilskiego punktu widzenia w podanym pasmie przenoszenia (od 50 Hz dla tego systemu) brakuje najniższego dołu. Celem integracji z subwooferem będzie zatem uzupełnienie brakującej oktawy w zakresie basu. Gdyby było dostępne wyjście analogowe, to wtedy dołączony pilot mógłby obsługiwać także dodatkowego "suba".

    0
  • kornik

    Znakomita większość kolumn dostępnych na rynku ma pasmo zaczynające się znacznie powyżej tych umownych 20 Hz. Idąc tym tokiem rozumowania, do każdego systemu powinno się podłączać subwoofer. Pytanie tylko, czy gra warta jest świeczki. Easya to zestaw stawiający na prostotę i wygodę użytkowania. Wydaje mi się mocno wątpliwe, żeby ktoś, kto wybrał kolumny bezprzewodowe, chciał potem uzupełniać je subwooferem łączonym za pośrednictwem wyjścia analogowego. Prawdopodobnie dlatego producent nie przewidział takiej możliwości i wcale mu się nie dziwię. A swoją drogą, proponuję Panu wykonać pewien eksperyment - założyć porządne słuchawki i najpierw puścić sobie muzykę na takim powiedzmy normalnym poziomie głośności, a następnie przy tym samym położeniu potencjometru puścić sobie sinusa 20 Hz. Usłyszy Pan? Ja słyszę, ale z zauważalnym "spadkiem". Na pewno można walczyć o te dodatkowe trzydzieści herców, ale myślę, że to raczej zadanie dla hi-endowych kolumn, a nie bezprzewodowych zestawów za osiem i pół tysiąca.

    0
  • Piotr

    Ja słyszę od 30 Hz, ale nawet gdybym był nietoperzem to 28 kHz bym nie usłyszał, bo w bezprzewodowym łączu ich po prostu NIE MA!

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni:…

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA...

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson: Kupcie mój system za milion złotych

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson:…

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci świata hi-endowego sprzętu audio, konstruktor znany jako pionier wysokiej klasy technologii od wczesnych lat siedemdziesiątych, Mark Levinson, w gorzkich słowach skrytykował rynek luksusowej aparatury hi-fi i kierunek, w którym jego zdaniem branża ta zdaje się podążać. W wywiadzie dla youtube'owego kanału Audiophile Junkie Levinson podzielił...

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Auralic Vega S1 + PSU S1

Auralic Vega S1 + PSU S1

Strumieniowe odtwarzacze audio to gorący towar. Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że ponad połowa zapytań, jakie otrzymujemy od czytelników na redakcyjną skrzynkę mailową i przez różnego rodzaju komunikatory, dotyczy właśnie...

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Producenci sprzętu grającego lubią chwalić się swoimi szczytowymi osiągnięciami, jednak w ofercie każdej firmy kluczową rolę pełnią modele, które po prostu najlepiej się sprzedają. To one zapewniają fundusze na dalszy...

Astell&Kern Kann Ultra

Astell&Kern Kann Ultra

Koreańska marka Astell&Kern wyspecjalizowała się w zaskakiwaniu audiofilów luksusowymi odtwarzaczami przenośnymi. Kiedy na rynku debiutowały jej pierwsze hi-endowe playery, miałem wątpliwości, czy nie będzie to krótkoterminowa, jednorazowa akcja, ponieważ ceny...

Komentarze

stereolife
@Garfield - Faktycznie, dziękujemy za komentarz. Dopisaliśmy tę informację do testu. Jak przystało na użytkowników sprzętu Apple'a, często zapominamy, że istnie...
Garfield
Może coś mi umknęło, ale nie widzę w artykule żadnej wzmianki o tym, że firmowa aplikacja działa tylko na platformie firmy Apple. Ja to wiem i większość czyteln...
Piotr
Posłuchałem tego wydania na TIDAL-u i muszę stwierdzić, że wokal zupełnie nie pasuje do wyglądu tej kobiety z okładki (jak mniemam to ona śpiewa?) Obstawiałbym ...
Jurek
Dla mnie korekcja tylko na źródle, wzmacniacz to ma być "drut ze wzmocnieniem". Pozdrawiam!
Tomasz
@stereolife - Ja to nigdy nie zrozumiem, jak można testować taki produkt, nie zapewniając sobie takiej samej jakości ze źródła - po to Sennheiser ma w ofercie a...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby czasu

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby…

Przez wieki jedynym sposobem na delektowanie się muzyką było udanie się osobiście na koncert, recital lub jakiś mniejszy występ. Oczywiście zwykłemu zjadaczowi chleba nie dane było usłyszeć niczego oprócz karczemnych zespołów biesiadnych. Na takie ekscesy jak pełnoprawny koncert w operze, teatrze lub sali koncertowej pozwolić sobie mogli jedynie najbardziej zamożni,...

Nowości ze świata

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

  • Naim unveils Uniti Nova Power Edition, an all-in-one player that drives Hi-Fi loudspeakers with power and musical resonance Uniti Nova Power Edition is the new all-in-one player from Naim, the British brand that excels in the creation of high-end Hi-Fi...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Popularne artykuły

Vintage

Sony PS-F9

Sony PS-F9

To z całą pewnością jeden z najbardziej oryginalnych gramofonów, jakie kiedykolwiek produkowano, co można stwierdzić już na pierwszy rzut oka....

Słownik

Poprzedni Następny

Jitter

To odchylenie lub inaczej rozmycie czasowe w transmisji danych cyfrowych. Pojęcie to zaczęło się pojawiać najpierw w odniesieniu do odtwarzaczy płyt kompaktowych, teraz najczęściej dotyczy przetworników cyfrowo-analogowych i sprzętu komputerowego....

Cytaty

JonathanDavis.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.