Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Ach, jak to pięknie grało!

  • Kategoria: Felietony
  • Małgorzata Karasińska

Ach, jak to pięknie grało!

Recenzent sprzętu audio to bardzo dziwny zawód. Ciężko mówić tu o powołaniu. Będąc dzieckiem nikt raczej nie marzy o pisaniu recenzji wzmacniaczy. Nie ma specjalnych uniwersytetów, kursów w szkołach podyplomowych czy tytułów magistra recenzenta, którymi można byłoby się chwalić. Nikt podczas Bardzo Poważnego Egzaminu nie sprawdza w ślepym teście umiejętności wychwycenia różnic pomiędzy kablami sieciowymi. Prawda jest taka, że recenzentem może zostać każdy. Ostatnimi czasy wielu z tego prawa korzysta, a nowe nazwiska autorów wyrastają nam jak grzyby po deszczu. Nie zdziwiłabym się gdyby sąsiadka, która przez uchylone drzwi podejrzliwie łypie na pudła przetaczające się przez naszą redakcję, również pewnego dnia zaczęła smarować teksty o głośnikach. Jak każdy, to każdy, a co! Jednak skoro każdy może pisać, to czy każdy powinien? Tu sprawa robi się dużo trudniejsza.

Żeby obwieszczać się jako autorytet w jakiejś dziedzinie, moim zdaniem niezbędna jest wiedza i doświadczenie - w tym przypadku osłuchanie. Kiedy byłam jeszcze nieletnim audiofilem, od autorów tekstów oczekiwałam wysiłku zajrzenia w bebechy urządzenia, wyjaśnienia co jest czym, porównania z innymi produktami dostępnymi na rynku i obiektywnej informacji na temat brzmienia. Przez to ostatnie mam na myśli opis tego, jaki jest dźwięk. Nie zaś, jak bardzo jest wspaniały. Co można wynieść z artykułu pełnego wodotrysków, achów, ochów, hektolitrów cudności i innych wspaniałości? Ja niewiele umiem z tego wyczytać. Patrzę, czytam... I nie wiem czy to poważny artykuł, czy jedynie osobiste wrażenia odsłuchowe kogoś, kto okazjonalnie wypożycza sprzęt ze sklepów audio. Czy też jest to może artykuł z serii sponsorowanych, za którymi stoi mały prezencik.

Jako czytelnik nie chcę mieć takich rozterek, nie chcę się nad tym zastanawiać. Czytając test chciałabym się na przykład dowiedzieć jakie dokładnie komponenty producent umieścił w środku. To chyba nie tak wiele. Rozmontowanie klocka zajmuje zazwyczaj kilka minut, z głośnikami bywa nieco ciężej. Jeśli jestem odsyłana do strony producenta, którą w końcu każdy może sobie przeczytać, czuję się nieco zaniepokojona. To ten recenzent w końcu wie, czy nie wie co tam ukryto? A jeśli tylko udaje, że wie, to się zaraz wyda. Czytelnicy nie są głupi i wcisnąć ściemy tak łatwo nie można. Zaraz bowiem w sieci pojawi się wątek, że w urządzeniu X były kości Burr-Brown PCM1792A, a nie - jak napisano - PCM5102. Takie błędy merytoryczne szybko wychodzą na jaw i jedyne co pozostaje, to przyznać się do błędu i posypać głowę popiołem. A następnym razem dwa razy sprawdzić. Dlatego też coraz więcej autorów po prostu nie pisze nic. Łatwiej i szybciej jest coś przemilczeć, niż napisać rzetelny tekst. Absurdem są już publiczne stwierdzenia, że z powodów politycznych recenzent wręcz nie może wypowiadać się, jak coś grało. Logika tutaj jest nieco pokrętna, bo skoro nie można mówić prawdy o brzmieniu, to w jakim celu w ogóle coś pisać? Równie dobrze można zająć się wypasem owiec i może nawet będzie z tego więcej pożytku.

Jeśli czytam recenzję samochodu, chcę się dowiedzieć co ma pod maską i kto go wykonał, a nie tylko jak wspaniale się go prowadziło i jak piękny był odcień lakieru. Choć może to tylko ja i mój pragmatyzm. Każdy ma swój rozum i każdemu pozostawiam prawo wyboru. A jest w czym wybierać, choć nie do końca wiadomo, czym się kierować. Paradoksalnie bowiem to, co drukowane nie zawsze reprezentuje lepszą jakość, zaś długie wywody publikowane w sieci nie zawsze niosą ze sobą głębszą treść. My jednak nie zamierzamy zmieniać sposobu pisania naszych recenzji. Przepraszamy, ale głębokich przeżyć metafizycznych nie będzie. Opisów objawień ani materializacji zmarłych muzyków nad końcówką mocy też raczej nie. Będą za to, jak do tej pory, konkrety. A jeśli dojrzycie gdzieś błąd, nieścisłość czy brak informacji, piszcie o tym śmiało w komentarzach. Pochylimy głowę i przyznamy się do błędu.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Każdy, kto zapragnął złożyć porządny system stereo, prędzej czy później stanie przed wyborem wzmacniacza. Urządzenie to jest niezbędnym elementem zestawu audio - wszystko jedno, czy mówimy o audiofilskich konfiguracjach za setki tysięcy złotych, czy o kolumnach aktywnych, soundbarach, a nawet głośnikach lub słuchawkach bezprzewodowych - wszędzie czai się element, który...

Roger Kessler - Piega

Roger Kessler - Piega

Piega to prawdopodobnie najsłynniejszy szwajcarski producent zestawów głośnikowych. Firma założona w 1986 roku przez Leo Greinera i Kurta Scheucha początkowo była typowo hobbystyczną, garażową manufakturą. Kurt skupił się na opracowywaniu pionierskich przetworników, natomiast Leo wziął na siebie sprawy związane z wzornictwem oraz finansami spółki. W pewnym momencie znakiem rozpoznawczym Piegi...

Cena wygody, czyli maleńki problem ze sprzętem bezprzewodowym

Cena wygody, czyli maleńki problem ze sprzętem bezprzewodowym

Słuchawki i głośniki bezprzewodowe to szczególna kategoria sprzętu grającego, niesłychanie ważna dla milionów ludzi, którzy chcą słuchać muzyki w wygodny sposób. Z punktu widzenia dziennikarza jest to także - obok streamerów, głośników sieciowych i nowoczesnych systemów all-in-one - wyjątkowo interesująca grupa urządzeń, w której widać postęp, świeżość, innowacyjność i walkę...

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Audiofile zainteresowani niebanalnymi zestawami głośnikowymi często zwracają uwagę na zestawy Neat Acoustics - firmy założonej w 1989 roku przez Boba Surgeonera, który spędził większość swojego życia grając muzykę w różnych stylach, takich jak blues, rock, jazz, folk, country i bluegrass. Neat Acoustics posiada własne studio nagraniowe, w którym można nagrywać...

Czy ludzie... Czy my naprawdę nie słuchamy już muzyki?

Czy ludzie... Czy my naprawdę nie słuchamy już muzyki?

Jeśli zapytacie audiofilów, z jakimi problemami boryka się ta branża i co zagraża dalszemu rozwijaniu pasji, której oddają się od wielu lat, usłyszycie mnóstwo historii krążących wokół dwóch kwestii - pieniędzy i technologii. Aby słuchać muzyki, trzeba bowiem posiadać jakikolwiek sprzęt grający i wykupić dostęp do jednego z popularnych serwisów...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Audio Physic Spark 6

Audio Physic Spark 6

Muszę przyznać, że od pewnego czasu nie jestem na bieżąco z poczynaniami Audio Physica. Był taki moment, kiedy wiedziałem niemal wszystko na temat każdej nowej konstrukcji niemieckiej marki, a kiedy...

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Po niespełna dwudziestu latach recenzowania sprzętu audio rzadko kiedy odwiedzam sklepy z taką aparaturą, aby coś kupić. Jeśli już, najczęściej brakuje mi jakiegoś kabla albo czegoś w rodzaju płynu do...

Final Audio Design ZE8000

Final Audio Design ZE8000

Można powiedzieć, że jeszcze niespełna półtora roku temu byłem nausznikowym ortodoksem, który nie uznawał słuchawek dokanałowych. Moje podejście zmieniło się diametralnie, gdy w moje ręce wpadły "pchełki" AG TWS04K. Okazało...

Komentarze

Mariuisz
Brakuje tu jednego aspektu, który omijają również producenci. Chodzi o regulację barwy i balans. Nie każdy ma super słuch, nie w każdym wieku dobrze słyszymy wy...
Sebastian
Mam u siebie ten streamer podłączony od 2 dni optykiem do Topping DX3Pro+ i powiem, że w porównaniu ze źródłem jakim był laptop daje się usłyszeć większą głębie...
Daniel
A gdzie gramofony Pre-Audio? Czemu wszystkie są dobre, tylko nie nasze Polskie...
a.s.
Na Amazon Music Unlimited jest dużo muzyki w jakości lepszej od CD, mam wrażenie że większość, nie potrzeba do tego MQA.
Mike
Nawet to dobre, ale gdzie prawdziwe radio FM/DAB i Bluetoth LDAC bezstratny od Sony?

Płyty

Riverside - ID.Entity

Riverside - ID.Entity

W ubiegłym roku minęło sporo czasu, zanim pojawił się jakiś album, na który naprawdę czekałem. W bieżącym sytuacja jest zgoła...

Newsy

Tech Corner

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Czym powinien kierować się miłośnik sprzętu audio przy wyborze wzmacniacza? Gdyby na tak postawione pytanie można było udzielić prostej i zwięzłej odpowiedzi, pewnie nikt nie zawracałby sobie głowy testami i odsłuchami. Przyjmijmy jednak, że mamy już pewne rozeznanie w temacie, a z długiej listy dostępnych na rynku modeli chcemy wybrać...

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Wszystko o kablach audio

Wszystko o kablach audio

Temat kabli stosowanych w systemach audio zawsze budził duże emocje. Miłośnicy wysokiej klasy sprzętu grającego już na wczesnym etapie podzielili...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Vintage

Tefifon

Tefifon

Cóż to za przedziwna nazwa? Nie uważacie, że brzmi to co najmniej komicznie? Gdyby ktoś mi powiedział, że istnieje urządzenie...

Słownik

Poprzedni Następny

HDCD

High Definition Compatibile Digital to format skupiający się na poprawie niektórych elementów zapisu na płycie kompaktowej. Jeśli chodzi o kompatybilność, każdą płytę z logiem HDCD odtworzymy na dowolnym odtwarzaczu CD,...

Cytaty

FedericoMoccia.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.