Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

[English version] Acoustic Zen to amerykańska firma, która nigdy nie należała do grona najbardziej rozpoznawalnych producentów okablowania takich, jak Cardas, Audioquest, Nordost czy Tara Labs, ale ze względu na przewodniki zastosowane w jej kablach oraz walory brzmieniowe jest dobrze kojarzona przez wtajemniczonych audiofilów. Markę założył Robert Lee, który wcześniej stworzył kable Harmonic Technology. Nic dziwnego, że produkty obu marek łączy więcej, niż tylko nazwisko założyciela - podobna jest także filozofia i zastosowane materiały, ze szczególnym naciskiem na metal, z którego wykonane są przewodniki. Amerykanie jako jedni z pierwszych zaczęli stosować stopy monokrystaliczne. Metody otrzymywania drutów o długich kryształach są różne, ale pomysł dość prosty - im mniej mikroskopijnych barier w przewodniku, tym czystszy i mniej zniekształcony sygnał. Technologia stosowana przez amerykańską firmę nosi nazwę Zero Crystal, a aplikuje się ją do miedzi i srebra o bardzo wysokiej czystości.

Przygodę z kablami Acoustic Zen możemy zacząć od interkonektu Oscar Link za 650 zł lub znanego i bardzo lubianego modelu Wow w cenie 1080 zł za metr. Para trzymetrowych kabli głośnikowych Epoch kosztuje 1820 zł, a więc naprawdę znośnie. Jednym z najbardziej znanych produktów w katalogu jest kabel zasilający Gargantua II, któremu przyjrzymy się już niedługo w grupowym teście hi-endowych sieciówek. Najpierw posłuchamy jednak kompletu złożonego z interkonektu Matrix Reference II i kabla głośnikowego Hologram II. Teoretycznie nie są to przewody z tej samej serii, jednak zarówno ich wygląd zewnętrzny, jak i kategoria cenowa sugerują, że mogą stanowić zgraną parę.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Wygląd i funkcjonalność

Dostarczony przez dystrybutora komplet to średnia półka w katalogu Acoustic Zena. Oba modele są zauważalnie droższe niż wspomniany wyżej entry-level, ale do szczytowych przewodów z serii Absolute brakuje im jeszcze jakieś kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kable przyjeżdżają do nas w zamykanych na suwak pokrowcach. To eleganckie i bardzo praktyczne rozwiązanie, które przy okazji zaoszczędzi nam trochę miejsca w domu. Unikniemy też zakłopotania, kiedy któryś ze znajomych zobaczy w naszym garażu wielką, drewnianą skrzynię, a my będziemy musieli poinformować go, że to puste opakowanie po naszych audiofilskich kablach.

Od razu wiadomo, że to już nie przelewki. Świadczy o tym zarówno grubość, jak i masa oraz zewnętrzna otulina kabla. Hologram II jest gruby niczym kciuk dorosłego mężczyzny, ale - co ciekawe - nie wygląda jak zwykły drucik zapakowany w kawałek węża ogrodowego i zabezpieczony koszulkami termokurczliwymi. Kiedy widzę cienkie końcówki przewodów wystające z bardzo grubego pancerza, zaczynam się zastanawiać, jaka tak naprawdę jest jego rola. Tutaj raczej nie ma wątpliwości, że zewnętrzna grubość kabla wynika z przekroju samych przewodników. Widać to w pobliżu wtyczek, gdzie wąż rozdziela się na dwie żyły. Obie są całkiem opasłe i wyraźnie skręcone. Całość jest zamknięta w purpurowej koszulce zewnętrznej ze srebrzystym oplotem chroniącym kabel przed uszkodzeniem. Siateczka świetnie spisuje się przy różnego rodzaju otarciach, ale jest również znakomitą zabawką dla kotów. Wiem o tym, bo Holograma II słuchałem już kilka ładnych lat temu i bardziej, niż wrażenia odsłuchowe zapamiętałem to, że dotarł do mnie jako kabel plus coś w rodzaju szczotki do kurzu utworzonej właśnie z pojedynczych niteczek srebrzystego oplotu. Futrzak kolegi po fachu najwyraźniej miał ubaw. Ze zdjęć zamieszczonych na stronie producenta wnioskuję, że preferowaną formą konfekcji są widełki, jednak dostępne są również bardzo porządne i wygodne w użyciu banany rozporowe. Wtyki umieszczone są pod kątem, co w tym przypadku jest bardzo mądrym pomysłem. Hologram II waży swoje i zwykłe, proste bananki mogłyby się zwyczajnie ułamać. Po umieszczeniu wtyczki w terminalu wystarczy dokręcić umieszczoną z tyłu śrubkę. Umieszczony wewnątrz bolec delikatnie rozpiera wtyk od środka, co blokuje go w gnieździe i zwiększa powierzchnię styku. Kabel jest kierunkowy, o czym informują strzałki umieszczone na labelkach z nazwą modelu.

Matrix Reference II również jest kierunkowy i zakończony zakręcanymi wtyczkami. Instalacja interkonektu jest przez to nieco upierdliwa, ponieważ musimy na zmianę dopychać i dokręcać każdą końcówkę. Warto jednak się do tego przyłożyć i operować tylko jednym wtykiem w danym momencie, ponieważ łączówka jest z gatunku tych masywnych. Posiadacze urządzeń wyposażonych w wysokiej jakości gniazda przykręcane do obudowy mogą spać spokojnie, natomiast jeśli macie bardziej pospolite gniazda, wlutowane bezpośrednio w płytkę drukowaną i nie przykręcane w żaden sposób do tylnej ścianki urządzenia, będziecie musieli zachować ostrożność, a przede wszystkim sprawdzić, czy rozstaw gniazd dla prawego i lewego kanału w ogóle pozwala na montaż tak grubych interkonektów. Z systemem Naima mi się udało, ale o ile w przypadku odtwarzacza poszło zupełnie gładko, to w przedwzmacniaczu musiałem już kombinować powolutku. Ze względu na sztywność opisywanych przewodów, warto też zostawić trochę wolnego miejsca za sprzętem. 20 cm to raczej niezbędne minimum.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Brzmienie

Amerykańskie kable są często postrzegane jako te, które wyznaczają wręcz referencyjny poziom w dziedzinie głębi i ogólnej efektowności niskich tonów. Acoustic Zen zdaje się potwierdzać ten stereotyp, prezentując brzmienie masywne, pełnopasmowe, zbudowane z rozmachem, a do tego przyjemnie ocieplone. Monokrystaliczne przewodniki mają w sobie jakiś magnes, którego działanie ujawnia się już od pierwszych minut odsłuchu. Dźwięk jest gładki, a jednocześnie szczegółowy i napowietrzony. Gdybym miał się pokusić o bardzo wnikliwą analizę pasma, powiedziałbym, że przełom średnich i wysokich tonów jest tutaj leciutko cofnięty, natomiast już sama góra ma prawidłowe natężenie. Chwilami najwyższe rejestry są nawet delikatnie podkreślone, dzięki czemu muzyka nabiera lekkości, blasku i perlistości. Wysokie tony nie mają nerwowego charakteru kojarzonego na przykład ze stereotypowymi kablami wykonanymi z czystego srebra. Brzmienie w całym paśmie jest bardzo przyjemne i wyrafinowane. Góra stanowi znakomitą przeciwwagę dla głębokich, mięsistych i kalorycznych niskich tonów. Amerykańskie kable to nie kanapka z kozim serem i kiełkami, to raczej solidna porcja wołowiny w śmietanowo-ziołowym sosie z dobrze posolonymi frytkami, odrobiną sałatki i lekko kwaśnym sokiem jabłkowym. Może nie jest to przykład dania, jakie powinno dominować w naszym jadłospisie, ale niejednemu facetowi na jego widok zaświecą się oczy. Z opisywanymi kablami sprawa ma się podobnie. Na pewno nie są to przewody stworzone po to, aby stanowiły jakiś wzorzec neutralności gotowy do zamknięcia pod szklaną kopułą w Sèvres. Ale co z tego, jeśli słucha się ich tak fajnie...

Dwa duże plusy amerykańskiego kompletu są jednocześnie cechami, które najbardziej mnie zastanawiają w całej tej mieszance. Pierwszą jest ogólny realizm przekazu. W brzmieniu purpurowych węży stosunkowo szybko można namierzyć pewne cechy charakterystyczne - głęboki, chwilami nawet pogrubiony bas, gładką i ocieploną średnicę czy wreszcie perliste i przyjemnie napowietrzone wysokie tony. Teoretycznie trochę kłóci się to z dążeniem do uzyskania dźwięku prawdziwego i wiernego oryginałowi. Tutaj jednak brzmienie jest bardzo namacalne i bezpośrednie. W ogóle nie stoi to w sprzeczności z faktem, że kable nadają muzyce trochę własnej sygnatury. Mamy do czynienia ze spektaklem odgrywanym tu i teraz. Drugim ogromnym plusem amerykańskich przewodów jest przestrzeń. Zeny z każdych wykorzystanych w teście kolumn pomogły wycisnąć w tym temacie wszystko, co najlepsze. Scena stereofoniczna budowana przy ich udziale była zawsze ogromna i znakomicie zorganizowana. Mimo ogólnego rozmachu, nie miałem wrażenia bałaganu i nie gubiłem się w masie otaczających mnie dźwięków. Prawdopodobnie dlatego, że źródła pierwszoplanowe były zawsze solidnie osadzone na linii bazy, w związku z czym zawsze można było znaleźć w muzyce dobry punkt zaczepienia. Całość była delikatnie wysunięta do przodu, jednak dalsze plany wcale nie świeciły pustkami. Stereofonia prawdopodobnie w jakimś stopniu potęgowała efekt realizmu i bliskości muzyki.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Budowa i parametry

Interkonekt Acoustic Zen Matrix Reference II zbudowany jest w 96% z miedzi Zero Crystal o czystości 6N i w 4% ze srebra Zero Crystal o czystości 7N. Każdy splot srebrnych i miedzianych przewodników jest osobno izolowany teflonem w celu poprawienia spójności sygnału. W modelu tym zastosowano również firmowe rozwiązanie o nazwie Constant Air Twist. Przewodniki znajdujące się w teflonowych rurkach są skręcone tak, aby geometria kabla się nie zmieniała nawet przy jego mocnym zgięciu. Łączówka ma podwójne ekranowanie i jest dostępna z wtykami RCA i XLR, przy czym dopłata do wersji XLR wynosi 200 zł. W głośnikowym Hologramie II zastosowano wyłącznie przewodniki z miedzi Zero Crystal o czystości 6N. Każdą z żył tworzą dwa sploty o grubości 9 i 11 AWG. Izolatorem jest polietylen wypełniony powietrzem. Kabel występuje zarówno w wersji pojedynczej, jak i droższej o 300 zł wersji bi-wire. Oprócz odcinków trzymetrowych dostępne są także pary o długości 2,4 m.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Konfiguracja

B&W 683 S2, Albedo HL 2.2, Kudos Cardea C2, Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS, Naim NAP 155 XS, Unison Research P40, Tellurium Q Black, Cardas Clear Light, Albedo Geo, Enerr AC Point One, Enerr Symbol Hybrid, Enerr Holograph, Cardas Clear Beyond, Ostoja T1.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Werdykt

Znakomite kable, które potrafią połączyć przyjemność słuchania z mięsistym basem, koncertową przestrzenią i bardzo wysokim realizmem prezentacji. Według mojej klasyfikacji niebezpiecznie zbliżają się do poziomu hi-endowego. Nawet jeśli nie są to przewody stawiające na pierwszym miejscu wierność wobec oryginału (a pewnie nawet ich najwięksi zwolennicy przyznają, że nie są), na pewno kochają muzykę i dają mnóstwo frajdy z jej słuchania. Szczególnie godne polecenia do systemów, którym przydałoby się lepsze wypełnienie w zakresie niskich tonów, troszeczkę ciepła i otwartego, bezpośredniego charakteru.

Dane techniczne

Materiał przewodnika: Miedź i srebro Zero Crystal
Zastosowane technologie: Constant Air Twist
Dielektryk: Teflon, polietylen, powietrze
Ceny: Matrix Reference II - 2800 zł (1 m RCA), Hologram II - 6600 zł (2 x 3 m)

Sprzęt do testu dostarczył salon Chillout Studio.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga3Rownowaga4Rownowaga5RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo14

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy5

Cena
Poziomy6

Nagroda
sl-rekomendacja

 


 

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni:…

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA...

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson: Kupcie mój system za milion złotych

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson:…

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci świata hi-endowego sprzętu audio, konstruktor znany jako pionier wysokiej klasy technologii od wczesnych lat siedemdziesiątych, Mark Levinson, w gorzkich słowach skrytykował rynek luksusowej aparatury hi-fi i kierunek, w którym jego zdaniem branża ta zdaje się podążać. W wywiadzie dla youtube'owego kanału Audiophile Junkie Levinson podzielił...

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Auralic Vega S1 + PSU S1

Auralic Vega S1 + PSU S1

Strumieniowe odtwarzacze audio to gorący towar. Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że ponad połowa zapytań, jakie otrzymujemy od czytelników na redakcyjną skrzynkę mailową i przez różnego rodzaju komunikatory, dotyczy właśnie...

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Producenci sprzętu grającego lubią chwalić się swoimi szczytowymi osiągnięciami, jednak w ofercie każdej firmy kluczową rolę pełnią modele, które po prostu najlepiej się sprzedają. To one zapewniają fundusze na dalszy...

Astell&Kern Kann Ultra

Astell&Kern Kann Ultra

Koreańska marka Astell&Kern wyspecjalizowała się w zaskakiwaniu audiofilów luksusowymi odtwarzaczami przenośnymi. Kiedy na rynku debiutowały jej pierwsze hi-endowe playery, miałem wątpliwości, czy nie będzie to krótkoterminowa, jednorazowa akcja, ponieważ ceny...

Komentarze

stereolife
@Garfield - Faktycznie, dziękujemy za komentarz. Dopisaliśmy tę informację do testu. Jak przystało na użytkowników sprzętu Apple'a, często zapominamy, że istnie...
Garfield
Może coś mi umknęło, ale nie widzę w artykule żadnej wzmianki o tym, że firmowa aplikacja działa tylko na platformie firmy Apple. Ja to wiem i większość czyteln...
Piotr
Posłuchałem tego wydania na TIDAL-u i muszę stwierdzić, że wokal zupełnie nie pasuje do wyglądu tej kobiety z okładki (jak mniemam to ona śpiewa?) Obstawiałbym ...
Jurek
Dla mnie korekcja tylko na źródle, wzmacniacz to ma być "drut ze wzmocnieniem". Pozdrawiam!
Tomasz
@stereolife - Ja to nigdy nie zrozumiem, jak można testować taki produkt, nie zapewniając sobie takiej samej jakości ze źródła - po to Sennheiser ma w ofercie a...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Czym powinien kierować się miłośnik sprzętu audio przy wyborze wzmacniacza? Gdyby na tak postawione pytanie można było udzielić prostej i zwięzłej odpowiedzi, pewnie nikt nie zawracałby sobie głowy testami i odsłuchami. Przyjmijmy jednak, że mamy już pewne rozeznanie w temacie, a z długiej listy dostępnych na rynku modeli chcemy wybrać...

Nowości ze świata

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

  • Naim unveils Uniti Nova Power Edition, an all-in-one player that drives Hi-Fi loudspeakers with power and musical resonance Uniti Nova Power Edition is the new all-in-one player from Naim, the British brand that excels in the creation of high-end Hi-Fi...

Prezentacje

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Jak podaje popularna internetowa encyklopedia, Quad, inaczej wszędołaz, to pojazd czterokołowy przeznaczony głównie do sportu i rekreacji. Zwykle jest to coś w rodzaju czterokołowego motocykla, który doskonale nadaje się do jazdy poza drogami utwardzonymi. Ze względu na walory napędowe znajduje zastosowanie w wojsku, ratownictwie górskim i rolnictwie. Dla audiofila ten...

Poradniki

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Wybór zestawów głośnikowych to zadanie, które wymaga równoczesnego dopasowania do siebie wielu czynników - rozmiaru, rodzaju konstrukcji, wykończenia, parametrów czy...

Listy

Galerie

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Popularne artykuły

Vintage

Sony PS-F9

Sony PS-F9

To z całą pewnością jeden z najbardziej oryginalnych gramofonów, jakie kiedykolwiek produkowano, co można stwierdzić już na pierwszy rzut oka....

Słownik

Poprzedni Następny

Kolumna zamknięta

Rodzaj zestawu głośnikowego, w którym przetworniki pracują w zamkniętej, szczelnej obudowie. Do słuchacza dociera więc tylko sygnał emitowany przez przednią stronę membrany, a dźwięki promieniowane przez głośnik do tyłu są...

Cytaty

JodiPicoult.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.