Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Albedo Flat One + Geo

Albedo Flat One + Geo

[English version] Zauważyliście, że założycielami firm produkujących audiofilski sprzęt są często ludzie wykształceni w zupełnie innym kierunku? Niektórzy to elektronicy lub profesjonalni dźwiękowcy, ale Naima powołał do życia kierowca wyścigowy, Enerra bardzo sympatyczny socjolog, a Musical Fidelity to dzieło klarnecisty. Fabrykę audiofilskiego okablowania teoretycznie może założyć każdy. Pytanie tylko, jak właściwie będzie ona funkcjonowała. Czym innym jest przecież kupowanie wtyków i drutów od zewnętrznych poddostawców, łączenie ich w całość i ozdabianie własnymi emblematami, a czym innym faktyczna produkcja kabli, praktycznie od zera. Tak właśnie działa Albedo - firma założona przez Grzegorza Gierszewskiego, który z wykształcenia jest złotnikiem. Uprzedzam pytania - kable nie są przetapiane ze srebrnych pierścionków, choć to właśnie ten metal pełni rolę przewodnika we wszystkich modelach. Druty mogą mieć przekrój prostokątny lub okrągły, często stosowane są też szerokie i cienkie taśmy, jednak na tym firmowa filozofia się nie kończy. Pan Grzegorz nie uznaje kompromisów jeśli chodzi o proces wytwarzania kabli. Dlatego firma nie jest montownią, ale prawdziwą manufakturą, w której kable zaczynają życie w formie srebrnego granulatu, który trzeba wytopić w odpowiedniej temperaturze, oczyścić, uformować i przeprowadzić przez cały park maszynowy zanim gotowe przewodniki będą mogły wejść w fazę układania, izolowania i końcowego montażu.

Na przestrzeni lat w Bydgoszczy powstało prawdziwe laboratorium do kompleksowej obróbki srebra. Wytapianie srebra odbywa się w najnowocześniejszych piecach indukcyjnych w osłonie argonu, co uniemożliwia utlenianie się surowca. Równolegle z produkcją zamówionych modeli odbywają się oczywiście testy i odsłuchy prototypów. Impulsem do wprowadzenia zmian jest zazwyczaj pojawienie się nowych maszyn w fabryce lub wprowadzenie nowych materiałów, które mogłyby pełnić funkcję dielektryka lub osłony tłumiącej drgania. Dlatego kable Albedo stopniowo ewoluują, a modele o tej samej nazwie sprzed dziesięciu lat różnią się od tych, które można kupić obecnie. Ostatnią dużą zmianą było zmniejszenie pojemności niemal wszystkich modeli, co wiązało się z optycznym odchudzeniem przewodów. Zaplecze, jakim dysponuje bydgoska firma jest imponujące. A to zapewne jeszcze nie koniec - jestem pewny, że jeśli tylko pojawi się możliwość zakupu jakiejś plazmowej lutownicy lub ultradźwiękowej myjki do srebra, Albedo skorzysta z tej okazji, po raz kolejny podnosząc poprzeczkę. A nie, przepraszam - ultradźwiękowa myjka już na warsztacie jest.

Albedo Flat One + Geo

Wygląd i funkcjonalność

Już samo podejście bydgoskiej firmy do tematu robi wrażenie, prawda? Nie dziwi więc, że same kable również wyglądają poważnie. Do naszego testu trafiły interkonekty Flat One i Geo. Z tym drugim znamy się już całkiem dobrze, ponieważ od jakichś dwóch lat pracuje w redakcyjnym systemie odniesienia. Jest jednym z moich ulubionych interkonektów, nie tylko ze względu na właściwości brzmieniowe, ale też elastyczność, brak ciężkich puszek i zakręcanych wtyków. Tego typu elementy wyglądają fajnie na zdjęciach, może też sprawiają przyjemność ludziom, którzy instalują je raz czy dwa w danym systemie, ale przy częstym przepinaniu urządzeń sprawiają same kłopoty. Dlatego od razu uprzedzam, że z Geo jestem już związany emocjonalnie. Jeżeli ktoś uważa, że fakt długiego użytkowania kabla oznacza, że recenzja nie będzie rzetelna, może w tym momencie zamknąć stronę i pójść obejrzeć sobie serial.

Jeśli natomiast chodzi o Flat One, model ten jest mi całkowicie obcy. Miałem do czynienia z jego starszą wersją, ale było to tak dawno, że model produkowany obecnie należy traktować jako zupełnie inny produkt. Z zewnątrz oba przewody różnią się właściwie tylko kolorem koszulki znajdującej się pod zewnętrznym oplotem ochronnym. W modelu Flat One ma ona barwę ciemnoczerwoną, w Geo natomiast szarą. Obie łączówki sprawują się bardzo dobrze pod względem funkcjonalnym. Nie można ich wprawdzie zbyt mocno wyginać, więc amatorzy wciskania sprzętu w ciasne wnęki i prowadzenia kabli w zakamarkach meblościanki nie będą zachwyceni. W normalnych warunkach nic złego jednak nie powinno się dziać. Wtyki są porządne, ale nie na tyle duże, żeby nie można ich było komfortowo wpiąć do urządzenia, w którym gniazda dla prawego i lewego kanału są zamontowane standardowo, czyli blisko siebie. Oba kable są dostępne w wersjach RCA i XLR. To dobra wiadomość dla właścicieli urządzeń z gniazdami zbalansowanymi, choć kable z takimi wtykami są zauważalnie droższe.

Albedo Flat One + Geo

Brzmienie

Przed przystąpieniem do odsłuchu radzę zapomnieć o stereotypowym brzmieniu srebrnych kabli. Przyjęło się, że oferują one dźwięk szybki i rozjaśniony, z dużą ilością wysokich tonów i zwartym, szybkim basem. Takie rozumowanie może się owszem sprawdzić, jeśli będziemy porównywać zwykłe druty miedziane ze zwykłymi drutami srebrnymi. Albedo robi z tym szlachetnym metalem tyle różnych rzeczy, że końcowe brzmienie zupełnie wymyka się utartym podziałom. Gdybym wpiął interkonekt Flat One do systemu nie wiedząc, co też znajduje się pod jego koszulką, stawiałbym na miedź. Jest to bowiem kabel o bardzo zrównoważonym i przyjemnie spokojnym brzmieniu, z idealną równowagą tonalną i naturalną barwą. Niskie, średnie i wysokie tony żyją ze sobą w harmonii, w paśmie nie ma dziur ani ewidentnych odchyłek, na dodatek całość jest bardzo dobrze sklejona. Flat One oferuje brzmienie, które można nazwać analogowym. Muzyka z tym kablem płynie i stanowi jedną całość. Co ciekawe, nie jest to okupione spowolnieniem czy ociepleniem dźwięku. Jakiś przyjemny dla ucha element można tu wskazać, ale nie jest to efekt naciągania barwy. To raczej coś w rodzaju gładkości obchodzenia się z dźwiękami, a nie sztucznego podgrzewania atmosfery. W tańszej łączówce z Bydgoszczy dostajemy wysokie tony i detale w odpowiednich ilościach, ale nic tutaj nie odbywa się na siłę. Nie ma nerwowej atmosfery ani wyciągania brudów na siłę. Jest po prostu, hmm... Pięknie.

Sporo tego przyjemnego charakteru znajdziemy również w brzmieniu Geo, ale ten interkonekt to już poważny zawodnik i od razu słychać jego wyższość. Głównie w takich dziedzinach, jak dynamika, przejrzystość i stereofonia. Geo oferuje dźwięk bardziej zwarty i konkretny, choć wciąż naturalny i dobrze zrównoważony. Może niektórzy fani bydgoskiej manufaktury uznają nawet, że łączówka ta brzmi zbyt jasno i bezkompromisowo, jednak dla mnie jest to mieszanka idealna. W swoim systemie odsłuchowym przerobiłem już głośnikowe Air I, Air III i Versusy. Uwielbiałem te kable za ich muzykalność, gładkość, niesamowicie lotną przestrzeń i umiejętność wyciągania najlepszych cech z urządzeń, które łączyły. Czasami jednak brakowało mi w ich brzmieniu odrobiny szaleństwa i odwagi, aby czasami zbliżyć się do cienkiej, czerwonej linii i pokazać, że nie pękają nawet przy najdzikszej muzyce. Dokładnie o tym pomyślałem, kiedy po raz pierwszy usłyszałem Geo - ten interkonekt nie boi się wyzwań, nie waha się nawet uciąć w ucho, kiedy nagranie go do tego zmusi. Geo ma gładkość, idealną równowagę tonalną, świetną przestrzeń i naturalną barwę, ale jednocześnie jest troszeczkę zadziorny, gotowy do akcji w każdej chwili. Jego brzmienie jest szybkie, klarowne i napowietrzone. Może więc ma trochę więcej typowo srebrnego charakteru, a może po prostu jest to łączówka dla nieco odważniejszych miłośników kabli tej marki? Tak czy inaczej, dla mnie to mieszanka niemal idealna. Nie twierdzę, że Geo to najlepszy interkonekt na świecie. Używałem już wielokrotnie droższych kabli oferujących lepszą przejrzystość, głębszy bas czy coś tam innego. Jednak jako kompozycja, jako połączenie neutralności i gładkości z odrobiną szaleństwa i odwagi, Geo jest niesamowicie uniwersalny - nadaje się do każdej muzyki i każdego sprzętu. W tym systemie przeżył na przykład zmianę kolumn, dwie zmiany źródła i trzy zmiany wzmacniacza, nie licząc urządzeń testowanych. I wciąż nie mam zamiaru go oddawać.

Albedo Flat One + Geo

Budowa i parametry

Flat One i Geo to interkonekty analogowe przeznaczone do systemów audio ze średniej i wysokiej półki. Konstrukcja modelu Flat One jest w pełni symetryczna i pozbawiona ekranowania. Rolę przewodnika pełnią tu srebrne taśmy, a izolacja powietrzna pozwala zniwelować pojemność dielektryka. Całość zabezpiecza przewód silikonowy z zewnętrzną otuliną koloru bordowego. Wersja RCA konfekcjonowana wtykami o zmniejszonej rezystancji, dzięki posrebrzeniu ich grubą warstwą srebra. Opcjonalnie można zamówić rodowane wtyki z miedzi berylowej. Wersja XLR zaopatrzona jest w złącza rodowane. Do lutowania końcówek używa się cyny z dodatkiem srebra. W wyższym modelu Geo zamiast taśm zastosowano srebrne przewodniki o przekroju prostokątnym. Całość zabezpiecza przewód silikonowy z zewnętrzną otuliną koloru grafitowego.

Albedo Flat One + Geo

Konfiguracja

Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS Naim NAP 155 XS, Sevenrods ROD4, Enerr Tablette 6S, Gigawatt LC-2 mkII, Audioquest NRG-2, Ostoja T1.

Werdykt

Dwa znakomite kable potwierdzające kunszt i klasę bydgoskiej firmy. Flat One jest bardziej analogowy i gładki, znakomity do długich odsłuchów. Geo ma więcej odwagi i charakteru, daje fantastyczną dynamikę i rozdzielczość, choć wciąż pozostaje naturalny, zrównoważony i przyjemny. Ja już jakiś czas temu zdecydowałem się na Geo i przy nim pozostaję. Dlaczego? Jeżeli kojarzycie muzykę Toola, na pewno wiecie, że wiele albumów tej grupy brzmi podobnie - to z grubsza ten sam klimat. Pierwszy utwór z ostatniego krążka "10000 Days" zaczyna się podobnie, aż tu nagle łup! Jest uderzenie, jest energia i troszkę więcej konkretów, niż na wcześniejszych wydawnictwach. I taki właśnie jest Geo - klimat pozostał, a treści w tym wszystkim jakby więcej. Mieszanka idealna? Dla mnie tak. I nie mówcie, że test jest subiektywny, bo ostrzegałem już na początku;-)

Dane techniczne

Flat One
Rodzaj kabla: interkonekt analogowy
Dostępne wtyki: RCA, XLR
Materiał przewodników: srebro
Cena: 1300 zł (1 m RCA), 1600 zł (1 m XLR)

Geo
Rodzaj kabla: interkonekt analogowy
Dostępne wtyki: RCA, XLR
Materiał przewodników: srebro
Cena: 2300 zł (1 m RCA), 2550 zł (1 m XLR)

Sprzęt do testu dostarczyła firma Albedo.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Flat One

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy6

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy5

Spójność
Poziomy8

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy6

Geo

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy8

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy6

Nagroda
sl-wyborredakcji


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Dual to jedna z marek, do których audiofile, a w szczególności miłośnicy czarnych płyt, odnoszą się z wielkim szacunkiem. Ma to swoje uzasadnienie. Niemiecka manufaktura wydała na świat tyle znakomitych gramofonów, że aż ciężko je policzyć. Dobrze zachowana szlifierka tej marki to sprzęt, który po renowacji można bez kompleksów podłączyć...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Luxman C-1010

Luxman C-1010

Patrząc na ten klasyczny przedwzmacniacz łatwo wyobrazić sobie, że projektanci produkowanego obecnie wzmacniacza SQ38 nie musieli wzorować się na urządzeniach...

Słownik

Poprzedni Następny

Membrana bierna

Element wykorzystywany w niektórych kolumnach głośnikowych i subwooferach. Z zewnątrz przypomina tradycyjny głośnik i na ogół ciężko jest odróżnić ją od pozostałych przetworników. Od strony technicznej jest ustrojem wyłączenie mechanicznym,...

Cytaty

AldousHuxley.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.