Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Amphion Argon 3

Amphion Argon 3

[English version] Amphion to jedna z firm, które nie budują kolumn z myślą o komorach bezechowych, pomiarach i sytuacjach czysto teoretycznych. Finowie wiedzą, że zestawy głośnikowe muszą sprawdzać się w normalnych pokojach mieszkalnych, a dobra współpraca kolumn z pomieszczeniem ma większe znaczenie, niż rodowane gniazda czy moc wzmacniacza. Celem firmy jest konstruowanie zestawów niewrażliwych na akustykę pomieszczenia, co pewnie w stu procentach nie jest możliwe do osiągnięcia, ale przynajmniej wiadomo, że ktoś o tym myśli, a nie tylko wkręca audiofilskie przetworniki w ładne skrzynki.

Założyciel marki musi mieć spore pojęcie o akustyce jako takiej, ponieważ w swoich konstrukcjach stosuje rozwiązania wymagające pewnego przygotowania i doświadczenia. Innowacyjne falowody, kontrolowana dyspersja... To nie są historie o chwytających za serce wokalach i odsłuchach w blasku księżyca. Anssi Hyvönen musi wiedzieć, co robi, ponieważ z kolumn Amphiona korzystają nawet studia nagraniowe. Skandynawowie nie chwalą się każdym jednym sukcesem, ale nic dziwnego, że stawianie konkretów ponad audiofilskimi bajkami przypadło do gustu profesjonalistom. A zresztą bardzo możliwe, że podłączyli kolumny i to im wystarczyło za całą filozofię.

Amphion Argon 3

Wygląd i funkcjonalność

Kiedy dowiedziałem się, że Argony 3 zostaną dostarczone do naszej redakcji, nie znałem jeszcze ich dokładnej ceny i początkowo nie umiałem odgadnąć ich pozycji w firmowej hierarchii. Wiedziałem, że kolumny z serii Argon to już wysoka półka, ale oprócz modeli oznaczonych cyframi istnieją jeszcze L-ki. W sieci znalazłem natomiast mnóstwo zdjęć, z których nie wynikało jednoznacznie, czym różnią się modele Argon 1 i Argon 3. Nawet na stronie producenta wyglądają one niemal identycznie. W rzeczywistości różnią się oczywiście gabarytami. Opisywany model ma się nadawać do nagłośnienia większych pomieszczeń, choć wciąż jest to typowy, dwudrożny zestaw podstawkowy średnich rozmiarów. W jednym ze studiów nagraniowych Argony 3 są nawet wykorzystywane jako monitory bliskiego pola, w pozycji leżącej. Wstępny research został więc zrobiony, ale pojęcie o statusie tego modelu dały mi dopiero dwie rzeczy. Pierwsza to cennik, z którego wynika, że jest to ni mniej, ni więcej, tylko topowy monitor Amphiona. Drugą były same pudełka. Zwyczajne, proste, ale wyjątkowo ciężkie.

W prostej linii przeniosło się to na wrażenia z rozpakowywania fińskich zestawów. Nie ma tu nic ekstrawaganckiego - żadnych listów miłosnych od producenta, pachnących wkładów, złotych kolców ani aksamitnych woreczków. Monitory wyciągamy ze styropianowych wytłoczek, zdejmujemy z nich torby z przezroczystej folii, umieszczamy na podstawkach, wpinamy kable i już. Amatorzy rytualnego rozdziewiczania gniazd będą niepocieszeni. Obudowy Argonów 3 są odpowiednio masywne, ale proste jak równania kwadratowe. Czy to prawda, czy tylko złudzenie, zaraz się przekonamy. Uwagę zwracają tylko przetworniki. Woofer otrzymał aluminiową membranę i bardzo fajną maskownicę w formie metalowej siateczki wciskanej w szczelinę otaczającą metalowy kosz. Wysokie tony odtwarza kopułka umieszczona w czymś na kształt płytkiej, ale szerokiej tuby. Z tyłu mamy tylko eleganckie gniazda oraz tunel rezonansowy. Nie jest to zwykła, plastikowa rurka. Wygląda raczej tak, jakby ktoś go wyrzeźbił razem z obudową. Na tym etapie wiedziałem już, że grube śruby utrzymujące na miejscu głośnik nisko-średniotonowy szybko zostaną odkręcone. Musiałem się dowiedzieć, co czai się wewnątrz Amphionów, ale o tym napiszę dalej.

Z kwestii praktycznych warto wspomnieć o dwóch sprawach. Po pierwsze Argonom 3 warto zapewnić odpowiednio ciężkie i sztywne podstawki. Zapomnijcie o cienkich blatach na lichych, pojedynczych nóżkach. Takie sensowne minimum to raczej standy z kilkoma nogami z możliwością zasypania piaskiem, a już najlepiej coś w rodzaju postumentów, których przekrój jest bardziej pełny, niż pusty. Druga sprawa to wykończenie. Monitory dostępne są w trzech naturalnych okleinach (wiśnia, brzoza i orzech) i gwarantuję, że w każdej z nich będą prezentowały się cudownie. Miałem do czynienia z Amphionami w takich wykończeniach i uważam, że jest to stolarka o klasę lepsza, niż w przypadku kilku firm, przed którymi wąsaci audiofile klękają, modlą się czy co tam jeszcze robią. Do testu dotarła para w białym, matowym lakierze, który dla wielu będzie pewnie opcją najbardziej uniwersalną, ale dla mnie jest to najmniej atrakcyjna wersja. Możecie się ze mną nie zgadzać, ale powiedziałem to, poszło w świat, trudno. Ostatnio widziałem jednak fińskie kolumny w czarnym, chropowatym lakierze i muszę powiedzieć, że jak na zdjęciach mi się to nie podobało, tak w rzeczywistości jest to niezły czad. Kolumny w tym wykończeniu wyglądają trochę jak sportowy samochód w matowym lakierze. Jest to coś oryginalnego i niebanalnego. Postawione obok zwykłych, audiofilskich kolumn, Amphiony w takim wykończeniu będą wyglądały jak F-117 lecący obok Airbusa A320.

Amphion Argon 3

Brzmienie

Nie dziwię się, że Amphiony trafiają w gust zarówno profesjonalistów, jak i audiofilów. Argony 3 to jedne z tych monitorów, które grają dźwiękiem pełnopasmowym, równym i zdecydowanym. Priorytetem jest dla nich przekazywanie prawdy o muzyce, ale nie robią tego po chamsku. Wręcz przeciwnie - czarują szybkością, otwartością i zdolnością kreowania wokół dźwięków jakiejś aury przywołującej skojarzenia ze świeżym, skandynawskim powietrzem. Studyjna estetyka kojarzy się audiofilom ze specyficzną, suchą barwą, ogólną twardością i klaustrofobiczną przestrzenią. Tutaj nie doświadczymy żadnej z tych rzeczy i całe szczęście! Brzmienie Argonów 3 skojarzyło mi się z Sennheiserami HD 700, które także przekazują mnóstwo detali i nie cofają się przed trudnymi wyzwaniami, ale robią to wszystko w taki sposób, że trudno ich nie lubić. Jeżeli szukacie zestawów o brzmieniu szybkim, rozdzielczym i przestrzennym, w tych monitorach zakochacie się od razu.

Amphiony grają z taką energią, że przez dłuższy czas po prostu słuchałem ich w takiej pozycji, w jakiej zostały ustawione do wygrzewania. Testowana para prawdopodobnie już trochę sobie wcześniej pograła, więc dłuższy rozruch nie był jej potrzebny. Dopiero po kilku dniach przyszło mi do głowy, że być może zmiana kąta dogięcia lub odległości od ścian jeszcze coś poprawi. Ku mojemu zaskoczeniu, drobne zmiany ustawienia nie robiły na fińskich monitorach żadnego wrażenia. Coś tam oczywiście się zmieniało, ale różnice były mniejsze, niż zwykle. Nie powiedziałbym, że Argony 3 są zupełnie niewrażliwe na akustykę pomieszczenia odsłuchowego, ale na pewno czynnik ten ma tutaj mniejszy wpływ na wynik całego równania, niż w przypadku innych kolumn. Ostatecznie fińskie monitory znalazły się w odległości 60 cm od tylnej ściany, zostały rozstawione dość szeroko i mocno skręcone do środka. Takie ustawienie pozwoliło wycisnąć z ich brzmienia jeszcze więcej tego bezpośredniego, studyjnego charakteru.

Co najbardziej uwiodło mnie w ich brzmieniu? Oprócz przejrzystości i stereofonii na pewno skala prezentacji. Jak już wspominałem, Argony 3 grają dźwiękiem pełnopasmowym, ale nie oznacza to, że bas dudni jak szalony. Sytuacja przypomina raczej słuchanie średniej wielkości podłogówek, które potrafią zejść nisko, ale nie robią z tego wielkiego wydarzenia. Amphionom nic nie ginie. W ich brzmieniu jest mnóstwo informacji, ale jednocześnie konstruktorom udało się uniknąć bałaganu. Drugim, ogromnym plusem jest duża uniwersalność materiałowa fińskich monitorów. Charakter ich brzmienia nie zmieni się, jeśli zostaną potraktowane metalem lub gęstą elektroniką. Dla mnie to ważne, bo słucham bardzo różnorodnej muzyki, a kiedy konstruktor kolumn mówi, że dany model jest stworzony tylko do jazzu, ręce mi opadają. Amphiony nie zostały zbudowane z myślą o konkretnej muzyce - będą po prostu grały taką, jaką lubicie najbardziej, i to z największą przyjemnością. Minusy? No nie wiem... Dla niektórych problemem może być nieco chłodna barwa. Nie jest to jeszcze kliniczny mróz, ale podobnie, jak papierowe czy polipropylenowe membrany idą delikatnie w stronę ciepła, tak metalowe głośniki stawiają na chłodny obiektywizm, bez podkolorowań. Ale czemu tu się dziwić, skoro firma ma siedzibę w Kuopio. Wejdźcie z ciekawości na Google Earth i zobaczcie, jak to wygląda;-)

Amphion Argon 3

Budowa i parametry

Amphion Argon 3 to dwudrożny monitor w obudowie wentylowanej. Niskie tony odtwarza tu 18-cm głośnik z aluminiową membraną, natomiast górą pasma zajmuje się calowa, tytanowa kopułka z charakterystycznym, szerokim falowodem. Punkt podziału zwrotnicy ustalono nisko, bo na 1600 Hz. Argon 3 jest nominalnie 8-omowy, a jego skuteczność to 87 dB. Nie są to odstraszające parametry. Zalecana moc wzmacniacza podawana przez producenta zawiera się w przedziale 20 - 150 W. Z zewnątrz trudno powiedzieć właściwie cokolwiek na temat wewnętrznej budowy tych zestawów, ale demontaż dolnego głośnika odsłonił kilka tajemnic. W oczy rzuca się przede wszystkim ciekawa i skomplikowana konstrukcja mocowania tunelu rezonansowego. Jest on wmontowany w swego rodzaju kratownicę z półkolistymi wycięciami. Czy takie rozwiązanie służy wyeliminowaniu wibracji samego tunelu, czy może wzmocnieniu obudowy, trudno powiedzieć. Prawdopodobnie korzyści jest wiele. Druga sprawa to wytłumienie. W różnych miejscach wewnątrz obudowy umieszczono płaty gąbki czopowej. Ich rozlokowanie na pewno nie jest kwestią przypadku, bo nikt normalny nie zadawałby sobie tyle trudu, aby wepchnąć gąbkę na przykład pod wspomnianą kratownicę w bas-refleksem. W głębi zamontowano natomiast zwrotnicę zbudowaną z elementów bardzo wysokiej jakości i wykonanych najwyraźniej na zamówienie Amphiona. Świadczą o tym chociażby oznaczenia kondensatorów. Okablowanie poprowadzono grubymi przewodami, a końcówki przylutowano do styków w głośnikach. Niby drobnostka, a cieszy. Podobnie, jak piankowy pierścień oddzielający metalowy kosz głośnika od obudowy. Solidny magnes woofera otrzymał ekranowanie w postaci metalowej puszki. Na temat kopułki trudno cokolwiek powiedzieć, ponieważ nie udało nam się jej zdemontować.

Konfiguracja

Audiolab 8200A, Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS, Naim NAP 155 XS, Sevenrods ROD4, Albedo Geo, Enerr Tablette 6S, Gigawatt LC-2 mkII, Audioquest NRG-2, Ostoja T1.

Amphion Argon 3

Werdykt

Jeżeli ktoś lubi kolumny o brzmieniu ciepłym i romantycznym, Argony 3 pewnie nie przypadną mu do gustu. Ja natomiast szukam w zestawach głośnikowych szybkości, przejrzystości i wrażenia bliskiego kontaktu z muzyką. Fińskie monitory to dokładnie ten kierunek, z lekką nutką chłodnego, studyjnego profesjonalizmu. Bardzo mi się spodobały i przyznaję się do tego bez bicia. W tekście starałem się unikać egzaltacji, ale było to trudne. Argon 3 to rewelacyjny monitor. Na swoje usprawiedliwienie powiem, że nie jest to tylko i wyłącznie moje zdanie.

Dane techniczne

Rodzaj kolumn: podstawkowe, dwudrożne
Efektywność: 87 dB
Impedancja: 8 omów
Pasmo przenoszenia: 35 Hz - 30 kHz
Wymiary (W/S/G): 38/19,1/30,5 cm
Masa: 11 kg (sztuka)
Cena: 9890 zł (lakier), 10690 zł (fornir)

Sprzęt do testu udostępniła firma Moje Audio.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy8

Barwa dźwięku
Barwa3

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy7

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy6

Nagroda
sl-rekomendacja


Komentarze (2)

  • Ole!

    Monitory są naprawde świetne. Na tyle, ze zamiast słuchać stereo w salonie, od kiedy je mam w wiekszosci słucham muzyki przy... biurku (via RME Babyface) :) Stoja przy samej scianie z zatkanymi otworami bas reflex po obu stronach monitora LCD. Bez zdudnienia, mocny niski bas. Rewelacyjne obrazowanie i co mialo u mnie miejsce w przypadku Dynaudio Focus 140, po zatkaniu BR nie ma efektu "spłaszczenia" dźwięku. Jest nadal przestrzennie, wrecz holograficznie i baaaardzo czysto.

    4
  • Q21

    Świetny monitor, znam ludzi z branży audio, mających dostęp do dziesiątek świetnych kolumn także ze znacznie wyższych przedziałów cenowych a w domu prywatnie słuchają kolumn Amphion i to serii Argon. Co najciekawsze, kolumny w odsłuchu w salonie audio w odpowiednio zaadoptowanej sali odsłuchowej grają bardzo dobrze, natomiast w bezpośredniej konfrontacji w domowych pokojach, nie przygotowanych akustycznie, biją na łopatki bardzo wiele nawet znacznie droższych konstrukcji. Jest to kwestia mniejszego wpływu akustyki na brzmienie. Polecam i zachęcam do odsłuchów w Waszych domach, czyli w warunkach w jakich będą wykorzystywane.

    2

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który nikogo już nie zabierze?

Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który…

Na pewne rzeczy w życiu czeka się tak długo, że człowiek zaczyna wątpić, czy w ogóle dożyje ich spełnienia. Jedni latami wypatrują nowej płyty ulubionego zespołu, inni odliczają dni do kolejnego sezonu ukochanego serialu, a audiofile? Cóż, oni od niemal dekady czekali, aż Spotify wreszcie wprowadzi streaming w bezstratnej jakości....

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Lata osiemdziesiąte były dla branży hi-fi czymś w rodzaju złotego wieku - półki sklepów uginały się pod ciężarem urządzeń, z których wiele nazywamy dziś kultowymi, a każda licząca się firma miała w ofercie wzmacniacz, który może nie był najpiękniejszy i wykonany niczym szwajcarski zegarek, ale nie kosztował majątku i grał...

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy głupi żart?

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy…

W branży audio zwykło się mówić, że jednym z największych komplementów wobec sprzętu jest cisza - całkowity brak szumu, czarne tło, idealna otchłań, z której wyłania się muzyka. Ale cisza, jaka zapadła wokół Auralica, nie jest ani pożądana, ani piękna. Jest dziwna, niewygodna i tajemnicza. Firma, która przez kilkanaście lat...

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chińskie hi-fi wywróciło rynek audio do góry nogami. Jeszcze dekadę temu wysokiej klasy dźwięk kojarzył się z drogimi urządzeniami zachodnich marek, na które trzeba było przeznaczyć znaczną część swoich oszczędności. Dziś jednak sprzęt projektowany i produkowany w Chinach oferuje zadziwiająco dobrą jakość za, jak przyjęło się mówić, ułamek ceny europejskich,...

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji dzieci często przejmują talent swoich rodziców i krewnych. Jednym z takich przypadków jest familia Serblinów. Kiedy audiofile słyszą to nazwisko, pierwsze skojarzenie przychodzi natychmiast - Franco, legendarny konstruktor zestawów głośnikowych....

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Matrix Audio TS-1

Matrix Audio TS-1

Rynek sprzętu audio coraz śmielej zmierza w kierunku urządzeń, które mają uprościć życie melomanom. Kolejne firmy proponują odtwarzacze strumieniowe z wbudowanymi przetwornikami i wzmacniaczami słuchawkowymi - tak, aby za pomocą...

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins to brytyjski producent sprzętu audio, znany głównie z kolumn wykorzystywanych w Abbey Road czy nietuzinkowego modelu Nautilus. Od ponad dekady firma eksploruje też rynek słuchawek - od...

Lyngdorf TDAI-2210

Lyngdorf TDAI-2210

Jeżeli komuś wydaje się, że w audiofilskim hobby chodzi przede wszystkim o słuchanie muzyki, a technikalia mogą wywoływać emocje, ale nie są w stanie spolaryzować środowiska osób oddających się tej...

Komentarze

Łukasz
Może sukces Spotify leży w łatwości użytkowania aplikacji i bogatej bibliotece. Chciałbym przejść na Tidala, ale tam nie ma pełnej fonograri Rammstein, a to tyl...
figer
Fakt jest taki, że z dźwiękiem jest jak z malarstwem. Jeden lubi śliwki, a inny kwaśne jabłka. Ze 4 razy podchodziłem do Tidala i zawsze brzmienie mnie odrzucał...
Balboa
Czyli jak jest? Wyświetla się lossless, a nie wiemy, co dostajemy? Czy w trybie lossless są pliki, które wyświetlają co innego? Na jakich albumach słychać różni...
Paweł
Nie powinniście o takim bluźnierczym syfie nawet wspominać, nie mówiąc o recenzowaniu tego.
Slav
Poza merytoryczną jakością artykułu co oczywiście na plus muszę zwrócić uwagę na absolutnie niedopuszczalne i złośliwe uwagi o wymagających słuchaczach typu "Gd...

Płyty

Slowdive - Pygmalion

Slowdive - Pygmalion

Slowdive poznałem przy okazji reaktywacji zespołu w 2017 roku. Z miejsca zakochałem się w "beztytułowym" albumie i po pewnym czasie...

Newsy

Tech Corner

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

W dobie niesamowitej popularności bezprzewodowego sprzętu audio trudno zaprzeczyć, że jest to przyszłość. I to nie tylko jeśli chodzi o urządzenia mobilne, ale także te, z których korzystamy w domu. Trzymając w ręku smartfon czy tablet, potrzebujemy przecież tylko kompatybilnej z nimi elektroniki, aby móc wygodnie odtwarzać muzykę z ulubionego...

Nowości ze świata

  • Wharfedale has unveiled the new Evo 5 Series - a comprehensive update to the multi-award-winning Evo 4 line that builds upon its success with a series of technical and acoustic refinements. The British manufacturer describes the new generation as a...

  • Final Audio Design has unveiled its next-generation flagship headphones, the D8000 DC and D8000 DC Pro, marking a new chapter in the Japanese manufacturer's fifty-year legacy of innovation. Known for its meticulous engineering and in-house technology, Final has redefined planar...

  • Sonus Faber has unveiled the Amati Supreme, a new floorstanding loudspeaker that represents the pinnacle of the Italian brand's acoustic innovation and design philosophy. Drawing inspiration from the flagship Suprema, the Amati Supreme combines reference-level performance with refined craftsmanship in...

Prezentacje

Od zuchwałego pomysłu do światowego sukcesu - Meze Audio

Od zuchwałego pomysłu do światowego sukcesu - Meze Audio

W świecie sprzętu audio wiele legendarnych marek zaczynało od kolumn składanych z gotowych przetworników, wzmacniaczy lutowanych na kuchennym stole i czy kabli skręcanych podczas koncertów na żywo. W przypadku słuchawek taka historia brzmi mało prawdopodobnie. To znacznie bardziej wymagająca dziedzina, która zwykle pozostaje w rękach dużych koncernów - firm dysponujących...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji...

Popularne artykuły

Vintage

Nakamichi 700II

Nakamichi 700II

W ramach tegorocznego Międzynarodowego Tygodnia Słuchania Kaset Magnetofonowych najlepiej byłoby odkurzyć swoją kolekcję taśm, podłączyć magnetofon i przypomnieć sobie klimat...

Słownik

Poprzedni Następny

Bluetooth

Bluetooth jest technologią bezprzewodowej transmisji danych. W sprzęcie audio najcześciej korzysta się z niego podczas strumieniowania muzyki z urządzeń mobilnych oraz laptopów. Sygnał ten jest dość trwały i dociera do...

Cytaty

HonoreDeBalzac.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.