Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu audio

  • Kategoria: Felietony
  • Olivier Meunier-Plante

Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu audio

Świat naszych szczekających i merdających ogonami przyjaciół uwolnił swoje niezrównane zdolności słuchowe na scenie high-end audio. Na rynku nasyconym ludzkimi opiniami, psy wyłoniły się jako ostateczni koneserzy dźwięku, zbierając pochwały za ich niezrównane ucho do szczegółów i znacznie szerszy niż u nas zakres rejestrowanych częstotliwości. Wszystko zaczęło się od Bustera, 5-letniego Golden Retrievera z Seattle. Podczas gdy inne psy były zajęte gonieniem piłek tenisowych, Buster był bardziej zainteresowany balladami z gramofonu swojego właściciela, Jeffa. "Za każdym razem, gdy włączałem album »Bark Side...«, przepraszam, »Dark Side of the Moon«, Buster się podnosił." - mówi Jeff. "Na początku myślałem, że po prostu wspomina swoją szczenięcą miłość, ale potem zdałem sobie sprawę, że włuchuje się w wysokie tony, kontemplując dźwięki trójkąta".

Dzięki ich zdolności do odbierania częstotliwości wykraczających poza zakres nawet najbardziej oddanej ludzkiej błony bębenkowej, psy zawsze cieszyły się symfonią dźwięków, które ledwo możemy pojąć. Zdając sobie z tego sprawę, hi-endowe firmy audio szybko zmieniły swoją strategię marketingową. "Po co polegać na ludzkich uszach, które nie słyszą nawet dzwonka do drzwi, skoro mamy psy, które są w stanie wykryć zbliżającego się listonosza z odległości trzech przecznic?" - żartowała Linda Thompson, sprytna dyrektor generalna Audible Canine, wiodącego magazynu publikującego recenzje sprzętu audio w oparciu o reakcje czworonogów. Recenzenci, którzy nie korzystają z pomocy czworonogów, mają duży problem i twierdzą, że branża schodzi na psy. Nawet najdoskonalszy sprzęt pomiarowy, nie mówiąc już o ludzkich uszach, w porównaniu ze słuchem owczarka niemieckiego zdaje się psu na budę.

Aby testy były przejrzyste i zrozumiałe, wprowadzono nawet unikalny system "oceny łap". Ocena pięciu łap, wraz ze znaczkiem merdającego ogona, szybko stała się najbardziej pożądanym wyróżnieniem dla producentów sprzętu audio. Systemy, które nie sprawiały, że uszy beagle'a stawały dęba, lub nie wywoływały wymaganego machania ogonem u labradora, były natychmiast oznaczane jako "szorstkie" i w rezultacie znikały z rynku. Niektóre rasy, ze swoją dźwiękową wyższością, szybko wspięły się na szczyt. Pewien basset hound, który mimo wiszących uszu wykazał się nadzwyczajnymi zdolnościami oraz shiba inu, znany z tego, że nie potrafi słuchać sprzętu charakteryzującego się nierównym pasmem, stały się prawdziwymi gwiazdami psiego wszechświata audio. Aprobata niezwykle wybrednego szpica miniaturowego jest teraz cenniejsza niż nagroda Grammy.

Sesje treningowe dla tych krytyków nowej ery są intensywne, często obejmując rygorystyczne sesje słuchania przerywane jedynie przerwami na smakołyki i okazjonalną pogonią za wiewiórką. "Próba nakłonienia jamnika do skupienia się na średnich częstotliwościach, gdy rozprasza go aromat pobliskiej suszonej wołowiny, nie jest łatwa. Głodny zwierzak zabiera się do odsłuchu jak pies do jeża. Najlepiej zacząć szkolenie wcześnie, bo starego psa nie nauczysz aportować." - mówi najlepsza trenerka Mavis O'Reilly. Nie wszyscy są zadowoleni z tego przejęcia. Tradycyjni ludzcy audiofile czują, że ich terytorium zostało zaatakowane. "Mam złote uszy, a teraz wszyscy mówią, że nigdy nie będą tak złote jak u retrievera!" - protestuje Harold Jenkins, audiofil z 50-letnim doświadczeniem. Francuski piesek...

Przed psimi recenzentami stoją również duże wyzwania. Pierwsze przeznaczone do testu kable zostały niestety zakopany na podwórku. Słuchawki? Połknięte. Ale jak to mówią, każdy pies ma swój dzień i wydaje się, że ci czworonożni krytycy zostaną z nami na dłużej, a przynajmniej do czasu pojawienia się kolejnej wiewiórki. Nie można też zwalać wszystkiego na psie przyzwyczajenia. Zanim zaczniemy wieszać psy na naszym pupilu, zastanówmy się, czy w ten sposób nie wyraża swojej opinii, oszczędzając nam wielogodzinnych odsłuchów. Inwestując w nowy sprzęt, nie dajmy się jednak zwariować. Pies mimo wszystko nie powinien mieć w tej kwestii ostatniego, ehm, szczeknięcia. W końcu, jeśli jakiś wzmacniacz albo gramofon nie jest odpowiedni dla sznaucera, ale podoba się jego właścicielowi, nie może to być kość niezgody. Zazwyczaj sprawę załatwia dłuższy spacer, a jeśli to nie pomoże, w ostateczności można sięgnąć po kiełbasę.

Kto mógł przewidzieć, że w stale ewoluującym krajobrazie branży audio nasi futrzaści towarzysze staną się ostatecznymi krytykami, użyczając swoich bystrych uszu, aby ocenić, co brzmi najlepiej? W miarę zacierania się granic między ludzkimi i psimi koneserami, jedna rzecz pozostaje jasna - dobry system dźwiękowy cieszy nie tylko ucho, ale także duszę, niezależnie od gatunku. W miarę jak posuwamy się naprzód, staje się oczywiste, że psy nie tylko oferują bezwarunkową miłość, ale i nieomylne opinie na temat jakości dźwięku. Niezależnie od tego, czy jesteś ludzkim audiofilem, czy ciekawskim corgi, ostatecznie łączy nas wspólna miłość do melodii i harmonii. Następnym razem, gdy dostroisz się do swojego ulubionego utworu, pamiętaj, aby zatrzymać się, nadstawić ucha i docenić symfonię dźwięków, które rezonują w szerokim spektrum słuchaczy, dwunożnych lub czworonożnych.

Artykuł został opublikowany dzięki współpracy z magazynem PMA.

Komentarze (4)

  • Janek

    Falstart. Do 1 kwietnia jeszcze zostało kilka tygodni ;)

    6
  • a.s.

    Człowiekowi nie potrzeba niczego powyżej 24 bit/96 kHz, a 192 kHz to mocno na wyrost. U psa zakres słyszalnych dźwięków waha się w granicach od 15 Hz do 30 kHz, zaś u przeciętnego człowieka zakres ten wynosi około 20 Hz - 20 kHz, realnie 16 kHz. Minimalna częstotliwość próbkowania spełniająca ten warunek to 40 kHz. Jest to jeden z powodów, obok innych technicznych, że na CD dźwięk zapisany jest z częstotliwością próbkowania 44,1 kHz. Nie usłyszymy 48 kHz z próbkowania 96 kHz, ale marketing nam wciska coraz wyższe próbkowanie. Jeśli chodzi o rozdzielczość bitową, to 16 bit ma 96 dB, 24 bit ma 144 dB, 32 bit ma 192 dB. Nie znam urządzenia, które ma realnie taki stosunek sygnału do szumu w części analogowej jak te dwa ostatnie.

    0
  • Garfield

    @a.s. - Ale celem próbkowania powyżej 44,1 kHz wcale nie jest to, żeby słuchacz słyszał sygnał powyżej 20 kHz. Przeciwnie, chodzi o to, żeby ewentualne efekty aliasingowe (filtracja nie jest idealna) wystąpiły w miarę możliwości poza pasmem słyszalnym.

    0
  • a.s.

    @Garfield - Oczywiście, że tak, ale już przy częstotliwości próbkowania 96 kHz można stasować łagodny cyfrowy filtr dolnoprzepustowy o bardzo dobrym brzmieniu.

    1

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który nikogo już nie zabierze?

Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który…

Na pewne rzeczy w życiu czeka się tak długo, że człowiek zaczyna wątpić, czy w ogóle dożyje ich spełnienia. Jedni latami wypatrują nowej płyty ulubionego zespołu, inni odliczają dni do kolejnego sezonu ukochanego serialu, a audiofile? Cóż, oni od niemal dekady czekali, aż Spotify wreszcie wprowadzi streaming w bezstratnej jakości....

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Lata osiemdziesiąte były dla branży hi-fi czymś w rodzaju złotego wieku - półki sklepów uginały się pod ciężarem urządzeń, z których wiele nazywamy dziś kultowymi, a każda licząca się firma miała w ofercie wzmacniacz, który może nie był najpiękniejszy i wykonany niczym szwajcarski zegarek, ale nie kosztował majątku i grał...

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy głupi żart?

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy…

W branży audio zwykło się mówić, że jednym z największych komplementów wobec sprzętu jest cisza - całkowity brak szumu, czarne tło, idealna otchłań, z której wyłania się muzyka. Ale cisza, jaka zapadła wokół Auralica, nie jest ani pożądana, ani piękna. Jest dziwna, niewygodna i tajemnicza. Firma, która przez kilkanaście lat...

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chińskie hi-fi wywróciło rynek audio do góry nogami. Jeszcze dekadę temu wysokiej klasy dźwięk kojarzył się z drogimi urządzeniami zachodnich marek, na które trzeba było przeznaczyć znaczną część swoich oszczędności. Dziś jednak sprzęt projektowany i produkowany w Chinach oferuje zadziwiająco dobrą jakość za, jak przyjęło się mówić, ułamek ceny europejskich,...

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji dzieci często przejmują talent swoich rodziców i krewnych. Jednym z takich przypadków jest familia Serblinów. Kiedy audiofile słyszą to nazwisko, pierwsze skojarzenie przychodzi natychmiast - Franco, legendarny konstruktor zestawów głośnikowych....

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Fezz Audio Luna

Fezz Audio Luna

Kiedy dziesięć lat temu niewielka, rodzima manufaktura Fezz Audio zaprezentowała swój pierwszy wzmacniacz, mało kto wierzył w jej sukces. Trudno zresztą dziwić się tym, którzy patrzyli na ten projekt sceptycznie....

Audio Physic Midex 2

Audio Physic Midex 2

Audio Physic to firma, która od lat konsekwentnie realizuje swoją filozofię budowania zestawów głośnikowych. Dawniej zadziwiała nas wąziutkimi kolumnami z jednostkami basowymi zamontowanymi z boku i pochylonymi frontami, co w...

Matrix Audio TS-1

Matrix Audio TS-1

Rynek sprzętu audio coraz śmielej zmierza w kierunku urządzeń, które mają uprościć życie melomanom. Kolejne firmy proponują odtwarzacze strumieniowe z wbudowanymi przetwornikami i wzmacniaczami słuchawkowymi - tak, aby za pomocą...

Bannery boczne

Komentarze

Darek
Panie Tomku zdjęcia ok, ale styl tekstu pali mózg. Ciężko się to czyta. Już chyba Lem jest bardziej przyswajalny :)
Obywatel GC
A według pana z Nautilusa największą różnicę robi stolik RTV! Ciekawe co na to producenci przewodów...
Jacek
Czy to nie są czasem te same kable, tylko w niebieskim kolorze z "audiofilskimi" wtykami?
Ryszard
"Technicznie to trochę absurd, ale niech będzie - gramofon". Trochę arbitralne stwierdzenie, zwłaszcza w kontekście całego artykułu, który wręcz zachęca do nowa...
Behapowiec
736 zł z groszami za kilogram niby nie dużo, ale w razie wywrotki dramat...

Płyty

The Black Keys - No Rain, No Flowers

The Black Keys - No Rain, No Flowers

Trudno uwierzyć, że minęło już czternaście lat od nagłego wybuchu popularności The Black Keys, wywołanego albumem "El Camino" i przede...

Newsy

Tech Corner

Prostota, lekkość i najwyższa jakość audiofilskiego streamingu - JPLAY

Prostota, lekkość i najwyższa jakość audiofilskiego streamingu - JPLAY

W dobie streamingu i dostępności cyfrowych plików audio mogłoby się wydawać, że słuchanie muzyki jeszcze nigdy nie było tak proste. W praktyce jednak, szczególnie dla bardziej wymagających użytkowników, to wciąż zaskakująco skomplikowana sprawa, zwłaszcza gdy chcemy połączyć wygodę korzystania ze smartfona z możliwościami bardziej zaawansowanego sprzętu audio. Jeśli chodzi o...

Nowości ze świata

  • Lyngdorf Audio has announced the launch of its latest digital streaming amplifier, the TDAI-2210 - a model that bridges the gap between the compact TDAI-1120 and the flagship TDAI-3400, offering a balance of versatility, performance and refinement. The new amplifier...

  • Monitor Audio has announced two new limited-edition loudspeakers based on its Silver Series 7G range - the Silver 300 7G Limited Edition and the Silver 100 7G Limited Edition. Both models are presented in a new Carbon Black Metallic finish...

  • Nothing has unveiled its latest generation of True Wireless Stereo earphones, the Ear (3), redefining how compact audio devices can look and perform. Designed to 'cut through the noise', the new model introduces a breakthrough Super Mic system, adaptive noise...

Prezentacje

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Yamaha to jeden z producentów sprzętu hi-fi, którego logo kojarzą niemal wszyscy. Nie tylko ze względu na jego obecność na popularnych amplitunerach, soundbarach, głośnikach bezprzewodowych i systemach mikro, ale także produktach związanych z domową aparaturą audio bardzo luźno albo wcale. Nie ulega jednak wątpliwości, że w wielu kręgach, także wśród...

Poradniki

Krótka historia słuchawek

Krótka historia słuchawek

Słuchawki, ach słuchawki... Większości melomanów towarzyszą już od wczesnego dzieciństwa, a w dzisiejszych czasach są czymś tak oczywistym, że nie...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji...

Vintage

Sony EL-7

Sony EL-7

Muszę przyznać, że nigdy nie byłem wielkim fanem kaset magnetofonowych ani magnetofonów. Patrząc na nie odczuwam oczywiście pewną nostalgię i...

Słownik

Poprzedni Następny

Wkładka gramofonowa

Element gramofonu przetwarzający ruch igły na sygnał elektryczny. Igła, umieszczona w rowku płyty, wprawiana jest w ruch przez nierówności rowka w obracającej się płycie. Drgania te przenoszone są na wkładkę...

Cytaty

ToriAmos.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.