Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

JBL Arena 180

JBL Arena 180

JBL to powszechnie znana firma produkującą sprzęt audio, należąca do koncernu Harman International. Nazwa nawiązuje do pierwszych liter jej założyciela - Jamesa Bullough Lansinga - który udźwiękowił pierwszy film w historii kina. Firma powstała w 1946 roku i początkowo produkowała głośniki oraz związaną z tym tematem elektronikę. James nie skończył formalnie żadnej szkoły inżynierskiej, ale z powodu swoich uzdolnień w kierunku elektroniki stał się lokalnym inżynierem stacji radiowej. Można więc powiedzieć, że był niezwykle uzdolnionym samoukiem. Po przygodach w lokalną rozgłośnią, James postanawia przeprowadzić się do Salt Lake City, gdzie zakłada swoją firmę - Lansing Manufacturing Company - która zajmuje się budową głośników radiowych. Miasto to jednak nie staję się docelową siedzibą Jamesa i jego firmy, która to w 1927 zostaje przeniesiona do Los Angeles. Po sukcesie filmu udźwiękowionego przez firmę Jamesa, niemal każde studio filmowe złożyło zapotrzebowanie na sprzęt kinowy.

Do 1935 roku James Lansing udoskonala i produkuje system głośników tubowych dla kin. Lansing Manufacturing Company jednak upada po tragicznej śmierci dyrektora - Kena Deckera. James sprzedaje firmę korporacji Altec Service Corporation, gdzie wcześniej stworzył technologię A-4 Speaker - system, który staję się standardem w kinach. Przyzwyczajony do prowadzenia biznesu samodzielnie, James wkrótce zakłada swoją nową firmę - JBL. Ta, mimo dużego doświadczenia właściciela, stosunkowo szybko popada w długi i przechodzi kryzys. James Bullough Lansing popada w głęboką depresję, odbierając sobie życie. Gdyby tylko wiedział, jak dalej potoczy się historia JBL-a...

Udziały firmy trafiają do skarbnika - Williama Thomasa - który stawia firmę na nogi. W 1950 roku przy udziale inżyniera Williama Hartsfielda powstają pierwsze zespoły głośnikowe o nazwie pochodzącej od jego nazwiska - Hartsfield. Stają się one hitem wśród użytkowników systemów kina domowego. Zaczynają się "tłuste" lata firmy i jej prosperowania. W 1969 roku JBL zostaje przejęty przez Jervis Corporation, która wkrótce zmienia nazwę na trwającą po dziś dzień Harman International Industries. JBL ma swoje osiągnięcia, tworząc przez dekady sprzęt dla miłośników dźwięku na każdym polu - systemy hi-fi, pro-audio, car-audio, sprzęt nagłaśniający koncerty, kina, hale, domy... Funkcjonuje nawet opinia, że wybierając się do dowolnego kina, centrum handlowego czy innego obiektu użyteczności publicznej, na 90% usłyszymy tam dźwięk wydobywający się z głośników JBL-a. Ponadczasowe konstrukcje tej marki odświeżane i udoskonalane po dziś dzień, jak chociażby słynny system K2, można by jeszcze wymieniać bez końca, jednak dziś zajmiemy się zupełnie inną półką cenową.

JBL Arena 180

Wygląd i funkcjonalność

Kolumny JBL Arena 180 są przedstawicielami klasycznego stylu i podejścia do kwestii konstrukcji zespołów głośnikowych. Mamy do czynienia z niedużą, smukłą podłogówką, która może występować w dowolnym kolorze pod warunkiem, że jest to kolor czarny lub biały. Obudowy pokryto drewnopodobną okleiną winylową, a zdobią je minimalistyczne maskownice i elementy ze szczotkowanego metalu. Na froncie znajdują się dwa 178-mm woofery policelulozowe i 25-mm tweeter z miękką kopułką wyposażony w technologię HDI (High Definition Imaging), pierwotnie opracowaną dla profesjonalnych monitorów studyjnych JBL M2 Master Reference Monitor. Są one o wiele droższe od opisywanych zestawów, dlatego ten fakt można uznać za ich duży plus. System HDI ma za zadanie rozpraszać wysokie częstotliwości równomiernie na większym obszarze odsłuchowym.

Pod przetwornikami, w centralnym punkcie znajduję się charakterystyczne, czarne logo firmy na srebrnym tle. Wpasowuje się ono doskonale w zakończenia maskownic ze szczotkowanego metalu. Oprócz zaokrąglonych brzegów, obudowa głośników charakteryzuje się ściankami zwężanymi do tyłu i od góry, co powoduje redukcję interferencji oraz fal stojących, które mogą wpłynąć negatywnie na brzmienie, przede wszystkim w dolnym zakresie pasma. Trzeba przyznać, że o ile nierównoległe boczne ścianki widuje się dość często, o tyle pochyła powierzchnia górna jest czymś nowym, a już na pewno w tym przedziale cenowym.

Z tyłu znajduje się otwór bas-refleksu, stąd przy ustawieniu tych kolumn trzeba liczyć się z większą przestrzenią potrzebną do prawidłowej pracy kolumn. Kolejnymi elementami umiejscowionymi z tyłu są tabliczka znamionowa oraz podwójne terminale do podłączenia kabli głośnikowych. Gniazda przyjmą prawie wszystkie możliwe wtyki - banany, widełki i gołe druty. W podstawach kolumn zamontowane są gumowe nóżki, które można szybko zamienić na kolce również znajdujące się na wyposażeniu, co niewątpliwie cieszy. Warto także dodać, że seria Arena jest obecnie najtańszą cenowo propozycją w katalogu JBL-a i, jeśli nie liczyć głośników bezprzewodowych, znajduje się tuż za kolumnami należącymi do serii Studio. Jest to kompletna linia kolumn, na którą składa się 6 modeli - 2 dwudrożne kolumny podłogowe (Arena 180 i 170), 2 dwudrożne monitory (Arena 120 i 130), dwuipółdrożny głośnik centralny (Arena 125C), 1 subwoofer aktywny (SUB 100P). Pozwala to dowolnie skonfigurować system zarówno pod system stereo, jak i instalację kina domowego.

JBL Arena 180

Brzmienie

Kolumny trafiły do mnie dobrze wygrzane, więc od razu przeszedłem do odsłuchu. Areny 180 są budżetowymi kolumnami i pewnie tak należałoby je potraktować jeśli chodzi o resztę toru. Ponieważ jednak chciałem od razu poznać pełnię ich możliwości, zdecydowałem się na podłączenie do nich o wiele droższego wzmacniacza i odtwarzacza, które dobrze znam - Serii E niemieckiej firmy T+A. Wiem, że jest mało prawdopodobne aby ktoś inwestował w tak dobrą elektronikę do takich kolumn, dlatego jeżeli ktoś będzie chciał mi zarzucić, że taki test jest niemiarodajny i że powinienem wykorzystać klocki z podobnego przedziału cenowego - nie ma sprawy. Jednak budżetowy wzmacniacz na pewno nie pokazałby pełni możliwości JBL-i, a przecież dokładnie o to chodzi w testowaniu sprzętu - chcemy sprawdzić, ile można z niego wycisnąć. Jeśli elektronika przewyższająca wraz z okablowaniem kilkukrotnie cenę 180-tek pokazała możliwości tych zestawów to może jednak taki szczegółowy test ma sens? Odpowiedź pozostawiam potencjalnym nabywcom.

Jedziemy od góry. Wysokie tony w 180-tkach są bardzo przestrzenne i szczegółowe. Technologia HDI działa i to na wysokim poziomie. Mam parę nagrań studyjnych na których są pewne - jak by to nazwać - delikatne przesterowania w górnych rejestrach, które nie na wszystkich głośnikach są słyszalne i dlatego owe nagrania wykorzystuję do tego typu testów. W Arenach te przesterowania były słyszalne i to ze studyjną precyzją. Średnica - ten zakres jest wyeksponowany, a moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie, bo jest wystarczająco czytelny i nie widzę uzasadnienia dla tak dużej ekspansji nad innymi zakresami. Na niektórych nagraniach uwydatnienie średnich tonów sprawiało, że dźwięk stawał się nieco pudełkowaty. Możliwe, że konstruktorzy próbowali tutaj nawiązać do brzmienia hi-endowych kolumn JBL-a, w których zakres średnich tonów jest bardzo bliski i bezpośredni, jednak moim zdaniem w budżetowych zestawach nie trzeba było tego robić. Trzeba jednak zaznaczyć, że taki charakter średnicy może się podobać, szczególnie fanom audiofilskich monitorów. Z kolei bas to duży atut 180-tek. Potrafi zejść bardzo nisko, przy czym nie mamy efektu zamulenia. Jak na tak tanie kolumny, zakres niskich tonów jest bardzo precyzyjny i zwinny. Bardzo dobrze słucha się na nich kontrabasu, który dzięki podbitej średnicy 180-tek dostaje jakby dodatkowego dopalenia w górnych rejestrach. Nad wyraz dobrze słychać wtedy gryf, co jest trochę nienaturalne, ale też bardzo efektowne.

Schodząc z tematu równowagi tonalnej, warto wspomnieć o możliwościach największych Aren w kwestii dynamiki. Tutaj, jak to w JBL-ach, wszystko jedno czy tanich czy drogich, nie ma owijania w bawełnę - jest uderzenie i odczuwalna moc. W moim odczuciu wynika to z zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, dzięki którym nawet za te pieniądze udało się stworzyć kolumny, których dynamika stoi na bardzo wysokim poziomie. Scena stereofoniczna jest ukierunkowana na szerokość i w tym aspekcie 180-tki radzą sobie wzorowo jak na zestawy tej klasy. Na temat głębi można powiedzieć tyle, że jest - dźwięk nie jest zupełnie płaski, ale też nie liczyłbym na spektakularne efekty pozwalające "łapać" muzyków przechadzających się po scenie z przodu do tyłu. Potwierdziła się również inna cecha, którą często przypisuje się kolumnom z wykrzyknikiem - najlepiej słuchało mi się na nich skrajnych gatunków muzycznych. Przez większość testu była to muzyka albo mocna i energiczna albo akustyczna i spokojna. Ot, taki paradoks, na który być może składają się wszystkie charakterystyczne cechy JBL-owego grania. Z takimi kolumnami mamy pewność, że co jak co, ale nudy podczas słuchania nie będzie!

JBL Arena 180

Budowa i parametry

JBL Arena 180 to dwudrożne kolumny podłogowe z dwoma wooferami policelulozowymi o średnicy 178 mm i 25-mm miękką kopułką wyposażoną w technologię HDI (High Definition Imaging). Taka konfiguracja daje Arenom 180 zakres częstotliwości od 44 Hz do 40 kHz, przy czułości 87 dB i nominalnej impedancji 8 omów. Same przetworniki są produkowane w Chinach. Przed uszkodzeniem chroni je stylowa, zdejmowana maskownica wykończona elementami ze szczotkowanego metalu. Z tyłu znajduje się port bas-refleksu oraz podwójne, pozłacane terminale głośnikowe wyposażone w całkiem solidne śruby z tworzywa sztucznego. Zaciski są przyjmą zarówno gołe druty, jak i poważniejsze zakończenia takie, jak banany czy widełki. Obudowy kolumny wykonano z MDF-u pokrytego drewnopodobną okleiną winylową. Wewnętrzne wytłumienie zrealizowano poprzez obłożenie wszystkich ścianek warstwą wełny mineralnej. Co ciekawe, przewody łączące przetworniki ze zwrotnicą zabezpieczono przed wibracjami poprzez otulenie ich gąbką - tak jak to zwykle wygląda w subwooferach. Każda z kolumn mierzy niecały metr i waży 12,5 kg.

Konfiguracja

T+A E-Serie Music Player Balanced, T+A E-Serie Power Plant Balanced, okabowanie Cardas Audio Parsec (głośnikowy, interkonekt i zasilające), listwa T+A PowerBar 2+5.

JBL Arena 180

Werdykt

Arena 180 to po prostu kolejna udana konstrukcja JBL-a. Jak na ten przedział cenowy, jest co najmniej dobrze, a dodatkowo konstruktorom udało się pokazać tu pewien charakter i klimat, który fani amerykańskiej marki szybko skojarzą z wysokimi modelami przeznaczonymi do użytku domowego. Elektronika, której użyłem do testu wyciągnęła z nich same zalety, a wyeksponowaną średnicę można uznać za element firmowego grania. Areny na pewno sprawią przyjemność miłośnikom dużego i mocnego dźwięku i właśnie do nich jest adresowana ta oferta. Mocny i wyrazisty dźwięk za bardzo rozsądne pieniądze.

JBL Arena 180

Dane techniczne

Zalecana moc wzmacniacza: 20 - 200 W
Pasmo przenoszenia: 44 Hz - 40 kHz
Efektywność: 87 dB
Impedancja nominalna: 8 omów
Częstotliwość podziału: 2,1 kHz (18 dB/okt.)
Wymiary (W/S/G): 95,9/21,7/28,3 cm
Masa: 12,5 kg
Cena: 2498 zł/para

Sprzęt do testu dostarczyła firma JBL.

Zdjęcia: JBL, Tomasz Karasiński, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy7

Nagroda
sl-dobracena


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który nikogo już nie zabierze?

Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który…

Na pewne rzeczy w życiu czeka się tak długo, że człowiek zaczyna wątpić, czy w ogóle dożyje ich spełnienia. Jedni latami wypatrują nowej płyty ulubionego zespołu, inni odliczają dni do kolejnego sezonu ukochanego serialu, a audiofile? Cóż, oni od niemal dekady czekali, aż Spotify wreszcie wprowadzi streaming w bezstratnej jakości....

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Lata osiemdziesiąte były dla branży hi-fi czymś w rodzaju złotego wieku - półki sklepów uginały się pod ciężarem urządzeń, z których wiele nazywamy dziś kultowymi, a każda licząca się firma miała w ofercie wzmacniacz, który może nie był najpiękniejszy i wykonany niczym szwajcarski zegarek, ale nie kosztował majątku i grał...

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy głupi żart?

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy…

W branży audio zwykło się mówić, że jednym z największych komplementów wobec sprzętu jest cisza - całkowity brak szumu, czarne tło, idealna otchłań, z której wyłania się muzyka. Ale cisza, jaka zapadła wokół Auralica, nie jest ani pożądana, ani piękna. Jest dziwna, niewygodna i tajemnicza. Firma, która przez kilkanaście lat...

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chińskie hi-fi wywróciło rynek audio do góry nogami. Jeszcze dekadę temu wysokiej klasy dźwięk kojarzył się z drogimi urządzeniami zachodnich marek, na które trzeba było przeznaczyć znaczną część swoich oszczędności. Dziś jednak sprzęt projektowany i produkowany w Chinach oferuje zadziwiająco dobrą jakość za, jak przyjęło się mówić, ułamek ceny europejskich,...

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji dzieci często przejmują talent swoich rodziców i krewnych. Jednym z takich przypadków jest familia Serblinów. Kiedy audiofile słyszą to nazwisko, pierwsze skojarzenie przychodzi natychmiast - Franco, legendarny konstruktor zestawów głośnikowych....

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Matrix Audio TS-1

Matrix Audio TS-1

Rynek sprzętu audio coraz śmielej zmierza w kierunku urządzeń, które mają uprościć życie melomanom. Kolejne firmy proponują odtwarzacze strumieniowe z wbudowanymi przetwornikami i wzmacniaczami słuchawkowymi - tak, aby za pomocą...

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins to brytyjski producent sprzętu audio, znany głównie z kolumn wykorzystywanych w Abbey Road czy nietuzinkowego modelu Nautilus. Od ponad dekady firma eksploruje też rynek słuchawek - od...

Lyngdorf TDAI-2210

Lyngdorf TDAI-2210

Jeżeli komuś wydaje się, że w audiofilskim hobby chodzi przede wszystkim o słuchanie muzyki, a technikalia mogą wywoływać emocje, ale nie są w stanie spolaryzować środowiska osób oddających się tej...

Komentarze

Łukasz
Może sukces Spotify leży w łatwości użytkowania aplikacji i bogatej bibliotece. Chciałbym przejść na Tidala, ale tam nie ma pełnej fonograri Rammstein, a to tyl...
figer
Fakt jest taki, że z dźwiękiem jest jak z malarstwem. Jeden lubi śliwki, a inny kwaśne jabłka. Ze 4 razy podchodziłem do Tidala i zawsze brzmienie mnie odrzucał...
Balboa
Czyli jak jest? Wyświetla się lossless, a nie wiemy, co dostajemy? Czy w trybie lossless są pliki, które wyświetlają co innego? Na jakich albumach słychać różni...
Paweł
Nie powinniście o takim bluźnierczym syfie nawet wspominać, nie mówiąc o recenzowaniu tego.
Slav
Poza merytoryczną jakością artykułu co oczywiście na plus muszę zwrócić uwagę na absolutnie niedopuszczalne i złośliwe uwagi o wymagających słuchaczach typu "Gd...

Płyty

Slowdive - Pygmalion

Slowdive - Pygmalion

Slowdive poznałem przy okazji reaktywacji zespołu w 2017 roku. Z miejsca zakochałem się w "beztytułowym" albumie i po pewnym czasie...

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Nowości ze świata

  • Wharfedale has unveiled the new Evo 5 Series - a comprehensive update to the multi-award-winning Evo 4 line that builds upon its success with a series of technical and acoustic refinements. The British manufacturer describes the new generation as a...

  • Final Audio Design has unveiled its next-generation flagship headphones, the D8000 DC and D8000 DC Pro, marking a new chapter in the Japanese manufacturer's fifty-year legacy of innovation. Known for its meticulous engineering and in-house technology, Final has redefined planar...

  • Sonus Faber has unveiled the Amati Supreme, a new floorstanding loudspeaker that represents the pinnacle of the Italian brand's acoustic innovation and design philosophy. Drawing inspiration from the flagship Suprema, the Amati Supreme combines reference-level performance with refined craftsmanship in...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji...

Popularne artykuły

Vintage

Dynaco ST-70

Dynaco ST-70

W dzisiejszej opowieści przeniesiemy się w czasie wyjątkowo mocno, bo aż do roku 1959. Wtedy to firma Dynaco wypuściła na...

Słownik

Poprzedni Następny

Klasa D

Rodzaj konstrukcji lub raczej sposobu pracy wzmacniacza, zupełnie odcinający się od konwencjonalnych układów pracujących w klasie A oraz AB. We wzmacniaczu klasy D tranzystory pracują trochę jak binarne przełączniki, ponieważ...

Cytaty

SakaguchiAngo.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.