Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Yamaha RX-V685

Yamaha RX-V685

Wielu pasjonatów uważa, że złota era sprzętu audio trwała mniej więcej od późnych lat sześćdziesiątych aż do początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy to branża powoli zaczęła wchodzić w temat kina domowego, a urządzenia do odtwarzania dźwięku w domu stawały się coraz bardziej plastikowe, lżejsze, mniej innowacyjne i gorzej wykonane. Z drugiej strony, audiofile podążają dziś przede wszystkim za wzorniczym minimalizmem nijak mającym się do urządzeń, do których wzdychają fani vintage audio. Tony przycisków, suwaków i pokręteł w starych wzmacniaczach i magnetofonach nikomu nie przeszkadzały, natomiast w nowoczesnych integrach nawet najprostsza regulacja barwy jest uważana za wymysł szatana. Wielokanałowe amplitunery z bogatym wyposażeniem traktowane są jak sprzęt gorszej kategorii. Jak to już jednak wielokrotnie było w historii sprzętu audio, narzekanie grupy zapaleńców zupełnie nie obchodzi normalnych klientów mających w tej sprawie decydujący głos. Wypasiony amplituner wciąż przemawia do nich o wiele bardziej, niż audiofilski system składany z wielu klocków. Jeżeli w jednym pudełku można mieć wszystko, czego człowiekowi do szczęścia potrzeba, a liczba podłączonych głośników może się wahać od dwóch do dziewięciu czy jedenastu, to nad czym tu się zastanawiać? Wychodzi taniej niż kupno wzmacniacza stereo i streamera, a funkcjonalność jest nieporównywalnie lepsza. Nawet, jeśli spora część funkcji nigdy nie zostanie wykorzystana - bierzemy amplituner.

Oczywiście troszeczkę się zżymam, ale wydaje mi się, że ogromna popularność tych urządzeń powinna być wskazówką dla producentów audiofilskiej aparatury. Wielu z nich wpadło w pułapkę, którą w pewnym sensie zastawili na siebie sami. Kiedy bowiem promowano systemy kina domowego, ich główną przewagą nad zestawami stereofonicznymi miała być większa liczba kanałów i związana z nią możliwość wykreowania w pokoju odsłuchowym dźwięku przestrzennego. Sceptycy uważali, że jest to spisek mający zmusić melomanów do zakupu pięciu głośników i subwoofera zamiast dwóch porządnych kolumn. Wkrótce okazało się jednak, że pieniądze jakoś nie chcą się magicznie rozmnożyć klientom w kieszeni. Głośniki łączone w zestawy do kina domowego musiały więc być tańsze. I gorsze. Zamiast dobrego dźwięku dobiegającego z przodu, ludzie dostali znacznie gorszy dźwięk otaczający ich z każdej strony. O ile oczywiście rozlokowali głośniki w salonie zgodnie z zaleceniami producenta, co wiązało się z prowadzeniem po podłodze długich kabli lub kuciem tynków. Pierwsza opcja jest brzydka i niewygodna, druga zaś oznacza typowy, polski "urlop" czyli kilka dni remontowego sajgonu, straty w meblach i koszt zbliżony do ceny tego całego kina domowego. Dramat.

Jak to naprawić? Wrócić do systemu stereo, który pozwala na słuchanie muzyki z... Płyty kompaktowej? Laptopa podłączonego do gniazda USB? Słabo. Amplitunery od dawna mają na pokładzie łączność sieciową, rozmaite gniazda cyfrowe i analogowe, sterowanie z poziomu aplikacji, a także najnowsze dekodery i systemy, których nazwy ciężko nawet wymówić. Wiele firm uznało, że klienci kupują takie urządzenia dlatego, że chcą mieć w domu pięć, siedem, jedenaście albo dziewiętnaście kanałów. Tymczasem wśród melomanów szukających niedrogiego i uniwersalnego sprzętu normą stało się podłączanie amplitunerów do porządnych kolumn stereo. Dwóch. Bez projekcji dźwięku z góry i spod kanapy. Amplitunery wcale nie wygrywają ze wzmacniaczami liczbą kanałów, ale funkcjonalnością. Mam wrażenie, że niektóre firmy dopiero zaczynają to rozumieć. Jedną z nich jest Yamaha. Jej stereofoniczne maszyny, takie jak R-N303D, R-N402D czy R-N803D sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Japończycy połączyli w nich wszechstronność typowych amplitunerów, jakość brzmienia wzmacniaczy stereo i stylistykę skopiowaną z własnego sprzętu z lat siedemdziesiątych. Wybuchowa mieszanka, prawda? Teraz firma znalazła prostą odpowiedź na problem z amplitunerami wielokanałowymi. Jaką?

Yamaha RX-V685

Wygląd i funkcjonalność

Po wakacjach opublikowaliśmy recenzje piętnastu głośników sieciowych. W tej grupie znalazły się niemal wszystkie sensowne konstrukcje dostępne na naszym rynku, od śmiesznie tanich do tych uważanych za luksusowe. Jak można się było spodziewać, temat nie przypadł do gustu miłośnikom hi-endowych gramofonów, za to wszyscy inni obserwowali nasze zmagania z dużym zainteresowaniem. Wśród opisywanych modeli znalazł się najnowszy głośnik Yamahy - MusicCast 20. Spodobał się nawet szefowi naszego działu muzycznego, który zapukał do firmowego salonu w Szczecinie i kupił dwa egzemplarze po krótkim odsłuchu. Karol już od jakiegoś czasu szukał sprzętu dla siebie, ale nie mógł się zdecydować, co w ogóle mnie nie dziwi. Sprawdzał duże i małe głośniki bezprzewodowe, budżetowe systemy stereo oraz systemy mikro z funkcjami sieciowymi, ale żadne z tych rozwiązań go nie zachwyciło. Sprytne kolumienki Yamahy wreszcie pokazały to, czego szukał. Ale na tym nie koniec. Kiedy on cieszył się swoim nowym nabytkiem, ja przetrzymałem wypożyczoną przez dystrybutora parę, aby połączyć ją z opisywanym amplitunerem. RX-V685 jest bowiem jednym z pierwszych modeli obsługujących funkcję MusicCast Surround. Oznacza to, że nie musimy kupować zwykłych, pasywnych głośników efektowych, bo amplituner bez problemu porozumie się z zestawami sieciowymi, takimi jak właśnie MusicCast 20. Odpada więc prowadzenie kabli za kanapę, bo głośnikom do pełni szczęścia wystarczy gniazdko w ścianie i sieć Wi-Fi. Najnowsza funkcja umożliwia również bezprzewodowe podłączenie subwoofera MusicCast SUB 100. Pozostaje nam więc podłączyć do amplitunera dwie porządne kolumny i głośnik centralny, co dla nikogo nie powinno stanowić problemu. W każdej instalacji tego typu największą przeszkodą nie jest przecież prowadzenie kabli do zestawów frontowych, ale do surroundów. Czyżby japońscy inżynierowie położyli temu kres? Wszystko na to wskazuje.

Gdyby nie MusicCast Surround, RX-V685 byłby po prostu kolejnym nowoczesnym amplitunerem Yamahy, o czym świadczą chociażby opisy zamieszczone na stronie dystrybutora. Szczytowy model z serii RX-Vx85 pojawił się na rynku zaledwie miesiąc temu. Z pewnością będzie cieszył się dużym zainteresowaniem klientów, z których część pewnie dowie się o istnieniu systemu MusicCast Surround dopiero po zakupie i rozpakowaniu urządzenia w domu. Producent zadbał, by na pewno nie przeoczyli tej nowości, umieszczając na przednim panelu stosowną naklejkę. Widzimy na niej dwa głośniki MusicCast 20 pracujące jako kanały efektowe oraz czytelną informację, że można kupić je oddzielnie. Zupełnie jakby konstruktorzy chcieli dostarczyć tę informację świeżo upieczonemu właścicielowi RX-V685 kiedy ten będzie bawił się licznymi przyciskami okupującymi panel czołowy. Nie ma się jednak czemu dziwić. W erze internetowych zakupów niektórzy ludzie są tak bardzo zagubieni, że czasami nawet nie wiedzą co kupują. Oby tylko posiadacze opisywanego amplitunera nie dowiedzieli się o możliwości podłączenia bezprzewodowych głośników tylnych już po tym, jak zatwierdzą zakup standardowego systemu 5.1 z darmową dostawą na następny dzień.

Dzięki autorskiemu systemowi multiroom Yamahy, dźwięk z podłączonych do niego urządzeń można bezprzewodowo przesyłać pomiędzy wszystkimi konstrukcjami rozmieszczonymi w całym domu. Wystarczy, że będą one pracowały w tej samej sieci Wi-Fi. Odtwarzaniem i poszczególnymi strefami można sterować za pomocą aplikacji MusicCast Controller dostępnej na systemy iOS i Android. Pozwala to na odtwarzanie różnych nagrań w kilku pomieszczeniach, na przykład radia internetowego w kuchni, playlisty z serwisu strumieniowego w salonie, nagrań dla maluchów w pokoju dziecięcym, lub jednej muzyki w całym domu. RX-V685 ma na pokładzie także Bluetooth z układem Compressed Music Enhancer, którego zadaniem jest - jak opisuje to producent - przywracanie blasku skompresowanym nagraniom. Urządzenie ma także dwukierunkową łączność Bluetooth Output, dzięki czemu może nie tylko odbierać sygnał audio, lecz także przekazywać go do innych urządzeń - na przykład głośników lub słuchawek bezprzewodowych. Myślę, że to ciekawe rozwiązanie, szczególnie biorąc pod uwagę rosnącą popularność takich nauszników. Kiedy użytkownik RX-V685 będzie więc oglądał ulubiony serial lub delektował się muzyką z jednego z serwisów streamingowych, a ktoś z domowników zwróci mu uwagę, że robi to ciut za głośno, będzie mógł założyć na głowę słuchawki i po problemie. Funkcje sieciowe obejmują dostęp do wbudowanych strumieniowych serwisów muzycznych, takich jak TIDAL, Spotify, Deezer lub Qobuz. Ponadto użytkownik może zsynchronizować swoje listy odtwarzania oraz utwory zapisane w smartfonie, na komputerze lub dysku NAS. W pakiecie dostajemy także łączność AirPlay i klasyczny tuner FM.

Na tym oczywiście możliwości opisywanego amplitunera się nie kończą. RX-V685 potrafi... O matko, mam to wszystko wymieniać? HDMI 4K, Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus i DTS-HD Master Audio, Dobly Atmos, DTS:X, HDR10, Dolby Vision, Hybrid Log-Gamma, HDCP 2.2, BT.2020... Myślę, że producent mógłby zamieścić na opakowaniu loga nieistniejących systemów w stylu "HD Digital Super Audio Master" albo "Hybrid Vision 16K PRO" i nikt by nie zauważył. Na pewno nie interesuje to audiofilów, ale jeżeli kupicie RX-V685 i kumpel z pracy zapyta czy w tym swoim nowym amplitunerze macie DTS-HD Master Audio albo HDMI 4K, będziecie mogli dumnie wypiąć pierś i odpowiedzieć twierdząco. W specyfikacji technicznej tego modelu brakuje chyba tylko Latte Macchiato 3D oraz funkcji rozpoznawania i wyciszania głosu niektórych polityków, aby podczas oglądania porannych wiadomości i smarowania bezglutenowego chleba masłem bez laktozy człowiek nie psuł sobie humoru.

Ponieważ nie chce mi się przeskakiwać przez całą tabelę funkcji i danych technicznych nowego amplitunera Yamahy, wspomnę jeszcze o kilku rzeczach, które moim zdaniem są absolutnie najważniejsze. Urządzenie ma dziewięć wyjść głośnikowych, w związku z czym spokojnie można zbudować na jego bazie klasyczny system kina domowego, a nawet podłączyć kolejną parę kolumn w drugiej strefie. Widać jednak, że nawet w modelach przeznaczonych do systemów wielokanałowych Yamaha bierze pod uwagę to, że niektórzy użytkownicy prędzej zdecydują się na zakup dwóch znacznie lepszych kolumn i zasilania ich w konfiguracji stereo. Aby potencjał amplitunera się nie marnował, kanały frontowe można podłączyć w bi-ampingu. W takim układzie jedna para gniazd będzie napędzała w naszych kolumnach sekcję niskotonową, a druga - średnio-wysokotonową. Warunkiem jest oczywiście posiadanie zestawów z podwójnymi terminalami. Kolejny tego typu smaczek to możliwość odtwarzania plików hi-res w formatach FLAC, WAV, AIFF, Apple Lossless. RX-V685 obsłuży nawet DSD 11,2 MHz, a dla zwolenników analogu przewidziano wejście phono. Fajnym dodatkiem jest także możliwość przeprowadzenia pomiaru akustyki pomieszczenia i wprowadzenia na tej podstawie odpowiednich korekt. Wszystko w zasadzie odbywa się automatycznie, więc przy odrobinie szczęścia poradzą sobie z tym nawet początkujący użytkownicy. Pozwólcie, że na tym skończymy tę wyliczankę, a jeżeli ktoś jest bardzo ciekawy jak działają i na co pozwalają konkretne funkcje opisywanego amplitunera, odsyłam do opisów na stronie producenta lub instrukcji obsługi, która liczy 180 stron. Przepraszam, ale gdybym miał sprawdzić każdą jedną funkcję tego urządzenia, skorzystać z każdego jednego gniazda i kliknąć w absolutnie wszystko, w co da się kliknąć, zajęłoby mi to pewnie jakieś dwa miesiące.

RX-V685 jest naprawdę sympatyczny. Fakt, na rynku można znaleźć wiele podobnych modeli w zbliżonej cenie, ale tutaj różnicę robi MusicCast. Jeśli nie wierzycie, poczytajcie sobie o tym systemie i zobaczcie ile różnych urządzeń można do niego podłączyć. Każdy sprzęt z MusicCastem ma u mnie dużego plusa, a RX-V685 nie jest wyjątkiem.

Jak to wszystko wygląda w praktyce? Jeśli mam być szczery, dla mnie RX-V685 to amplituner jak każdy inny. Jest całkiem elegancki, ale z oczywistych przyczyn nie pociąga mnie tak, jak stereofoniczne urządzenia Yamahy utrzymane w stylistyce retro. Przód jest plastikowy, a reszta obudowy to ażurowa blacha zapewniająca znajdującym się wewnątrz układom elektronicznym skuteczne odprowadzanie ciepła. Podoba mi się dość logiczne rozmieszczenie przycisków i gniazd na przedniej ściance. Jestem wprawdzie przekonany, że większość z nich nie będzie zbyt często używana, ale zdecydowanie wolę to, niż klapkę, która siłą rzeczy musi pozostać otwarta, gdy tylko przyjdzie nam ochota na podłączenie do amplitunera słuchawek lub pendrive'a z plikami. Tutaj wyjście słuchawkowe jest duże, natomiast małe gniazdo 3,5 mm to dodatkowe wejście analogowe. Nad potencjometrem umieszczono lubiany przez melomanów przycisk aktywujący funkcję Pure Direct czyli ominięcie większości układów korekcyjnych, co zgodnie z założeniem projektantów ma dawać najbliższy oryginałowi dźwięk. Z tyłu zobaczymy oczywiście mnóstwo gniazd, chociaż pod tym względem RX-V685 nie jest jeszcze tak przekombinowany, jak niektóre amplitunery z wyższej półki. Przy odrobinie szczęścia nawet laik będzie mógł się w tym wszystkim połapać. Nad gniazdami głośnikowymi umieszczono nawet rysunki obrazujące w jaki sposób należy zainstalować w nich gołe kable. Posiadacze przewodów zakończonych wtykami bananowymi będą mieli małe utrudnienie ponieważ we wszystkie osiemnaście terminali wetknięto plastikowe zaślepki. Ich usunięcie to robota dla sprytnych, pomysłowych i cierpliwych. Przyczepiłbym się także do zamontowanego na stałe kabla zasilającego. Pal licho jego średnicę, ale przy montowaniu amplitunera w szafce pod telewizorem jest to po prostu niewygodne. Nie wiedzieć czemu, kabel ten został zamontowany na samej górze tylnego panelu, więc nawet jeśli amplituner wyląduje na górnej półce stolika lub reprezentacyjnej komodzie, w tę czy inną stronę będzie zwisał. Jeśli natomiast chodzi o wrażenia użytkowe, właściwie nie mam uwag. Na pewno nie dotarłem to wszystkich jego funkcji, ale gdyby coś miało być nie tak, prawdopodobnie bym to wyłapał. RX-V685 jest naprawdę sympatyczny. Fakt, na rynku można znaleźć wiele podobnych modeli w zbliżonej cenie, ale tutaj różnicę robi MusicCast. Jeśli nie wierzycie, poczytajcie sobie o tym systemie i zobaczcie ile różnych urządzeń można do niego podłączyć. Każdy sprzęt z MusicCastem ma u mnie dużego plusa, a RX-V685 nie jest wyjątkiem.

Yamaha RX-V685

Brzmienie

Japońskie urządzenia kojarzą mi się z nieco specyficznym brzmieniem, którego najważniejszym składnikiem są średnie i wysokie tony, uzupełnione świetną mikrodynamiką i napowietrzoną stereofonią. Jak w każdym kraju, obowiązują tu pewne reguły wynikające nie tylko z brzmieniowego gustu jego mieszkańców, ale także z pewnych uwarunkowań kulturowych. Jednym z nich jest budownictwo. Japończyk nie zainstaluje sobie w pokoju wielkich kolumn, bo musiałby zrezygnować z łóżka (choć nie brakuje tam pacjentów montujących w małym pomieszczeniu potężne podłogówki JBL-a). Nie wypada też katować sąsiadów niosącym się po całym budynku basem. Wszystko to sprawia, że japoński dźwięk w klasycznym wydaniu jest delikatnie odchudzony i skoncentrowany na szczegółach. Yamaha również kojarzy mi się z takim podejściem do tematu, ale błędem byłoby wrzucanie wszystkich jej urządzeń do jednego worka. Firma zdaje się bowiem proponować klientom coś w rodzaju własnej ścieżki wiary, w której zaczynamy od brzmienia neutralnego i łatwo przyswajalnego, a wraz z wchodzeniem na wyższe poziomy otrzymujemy nie tylko coraz wyższą jakość, ale też coraz więcej cech charakterystycznych. Dokładnie tych, z których zbudowana jest japońska filozofia kształtowania dźwięku. We wzmacniaczu sieciowym ze średniej półki, takim jak R-N803D, będą one łatwe do uchwycenia, ale jeszcze nie dominujące. W klasycznej, stereofonicznej integrze dla audiofilów, takiej jak A-S1100, dostaniemy już niemal sto procent firmowej szkoły brzmienia. Zupełnie jakby Yamaha z każdym kolejnym krokiem, z każdą wymianą sprzętu na lepszy wprowadzała nas głębiej w swój świat. Jeżeli natomiast chodzi o sprzęt "popularny", taki jak RX-V685, idziemy raczej w kierunku bezpiecznej neutralności. Otrzymujemy dźwięk, który powinien spodobać się wszystkim.

Odsłuchy zacząłem od konfiguracji stereo, bo właśnie ona daje mi największe pojęcie o charakterze danego urządzenia. Spodziewałem się, że odrobina tego japońskiego szlifu zostanie zachowana, ale RX-V685 pokazał brzmienie doskonale zrównoważone i zaskakująco spójne. Wszystkie zakresy żyły ze sobą w zgodzie. Całość robiła tak dobre wrażenie swoją naturalnością i uniwersalnością, że aż ciężko było wyłowić z niej jakieś cechy szczególne. Przeskakiwałem między kolejnymi utworami i zwyczajnie nie umiałem znaleźć w tym dźwięku nic, co ewidentnie wybijałoby się na pierwszy plan. Mamy więc do czynienia z urządzeniem, które - przynajmniej w takiej klasycznej konfiguracji - nie oferuje może niczego wystrzałowego i nie powala na kolana konkretnymi elementami prezentacji, ale za to osiąga naprawdę wysoki poziom jeśli chodzi o równowagę tonalną, rzetelne odwzorowanie barw i ogólną monolityczność przekazu. Możliwe, że do pewnego stopnia wynika to ze specyfiki amplitunerów, które - nie oszukujmy się - nie różnią się od siebie tak bardzo, jak wzmacniacze stereo z wyższej półki. Mam jednak wrażenie, że w dużej mierze była to także świadoma decyzja konstruktorów. RX-V685 jest jednym z tych urządzeń, które można kupić w ciemno. Istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, że coś nam w jego brzmieniu nie "podejdzie" albo nasze kolumny obrażą się na takie towarzystwo.

RX-V685 to naprawdę wszechstronny amplituner, który może nie wzbija się na poziom hi-endowych wzmacniaczy, ale w połączeniu z audiofilskimi kolumnami frontowymi pozwoli nam z przyjemnością słuchać dowolnej muzyki, a z głośnikiem centralnym, subwooferem i parą bezprzewodowych MusicCastów 20 z tyłu zafunduje nam prawdziwie kinowe emocje.

Jeżeli jednak chcielibyście wyciągnąć z opisywanego amplitunera bardziej ekscytujący dźwięk, zawsze pozostaje zabawa z licznymi trybami i ustawieniami, a także opcja bi-ampingu. Niestety nie byłem w stanie sprawdzić jej w praktyce ponieważ wykorzystane przeze mnie kolumny Pylon Audio Sapphire 31 StereoLife Edition nie mają podwójnych terminali. Domyślam się jednak, że może to być świetne rozwiązanie dla fanów słuchania muzyki w stereo. Aby sprawdzić jak RX-V685 radzi sobie w konfiguracji wielokanałowej, z przodu ustawiłem pożyczony od kolegi głośnik centralny Indiana Line Tesi 761, natomiast w roli surroundów wykorzystałem - a jakże - parę bezprzewodowych MusicCastów 20, które jeszcze kilka dni wcześniej opisywałem w osobnym teście. Nie wiem czy taki test będzie miarodajny dla zdeklarowanych miłośników kina domowego, którzy uważają, że wszystkie głośniki powinny pochodzić od jednego producenta, ale jeśli mam być szczery, nie wydaje mi się aby ta grupa była wyjątkowo liczna. Obstawiam, że więcej osób zainteresuje się możliwością podłączenia dobrych kolumn z przodu i sprytnych, bezprzewodowych głośników w roli kanałów efektowych, do okazjonalnego użytku lub też nagłaśniania salonu na co dzień, bez udziału amplitunera. Moim zdaniem to bardzo dobra koncepcja, a dźwięk w takiej konfiguracji był co najmniej dobry. MusicCasty 20 połączone w parę stereo wykazały się fantastyczną przestrzenią, a w roli surroundów tylko potwierdziły swoją wysoką jakość. Szczerze mówiąc, do generowania świstów, szmerów i odgłosów sali koncertowej to więcej, niż potrzeba. Wychodzi na to, że RX-V685 to naprawdę wszechstronny amplituner, który może nie wzbija się na poziom hi-endowych wzmacniaczy, ale w połączeniu z audiofilskimi kolumnami frontowymi pozwoli nam z przyjemnością słuchać dowolnej muzyki, a z głośnikiem centralnym, subwooferem i parą bezprzewodowych MusicCastów 20 z tyłu zafunduje nam prawdziwie kinowe emocje. Dodatkowy plus jest taki, że tylne głośniki w dowolnym momencie będziemy mogli wykorzystać jako samodzielne nagłośnienie odtwarzające muzykę ze smartfona, albo po prostu odłączyć je od prądu i zabrać do gabinetu, biura lub sypialni. Trzy minuty gmerania w ustawieniach aplikacji i gotowe. Wieczorem głośniki mogą wrócić na swoje miejsce, abyśmy mogli obejrzeć film lub koncert z prawdziwie trójwymiarowym dźwiękiem. Fajnie? No ba!

Yamaha RX-V685

Budowa i parametry

Yamaha RX-V685 to flagowy amplitunerem kina domowego z serii RX-Vx85. 7.2-kanałowa konstrukcja zachowuje wszystkie udogodnienia tańszego modelu RX-V585, dokładając do nich szereg dodatkowych funkcji i zwiększając moc wyjściową ze 115 do 150 W. Od razu należy jednak zaznaczyć, że jest to moc podawana przy 4 Ω i wysterowanym tylko jednym kanale. To trochę tak, jakby producent samochodów ustawił swój nowy model na podnośniku, uniósł koła do góry, wrzucił najwyższy bieg i twierdził, że auto rozpędza się do 250 km/h w 3 sekundy. Po postawieniu go na ziemię wynik będzie jednak trochę inny. W przypadku amplitunerów wielokanałowych jest to częsta praktyka, obliczona prawdopodobnie na zdobycie klienta, który nie będzie świadomy różnicy albo zwyczajnie nie umie sobie wyobrazić, że po podłączeniu pięciu lub siedmiu głośników, ta moc będzie musiała się w jakiś sposób rozłożyć na wszystkie kanały. W tabeli danych technicznych ciężko jest znaleźć taką informację. Prawdopodobnie trzeba by było wówczas podać wartość rzędu 20-30 W, a to nie wygląda już tak imponująco. Co ciekawe, Yamaha podaje moc oddawaną w konfiguracji stereo i jest to 90 W na kanał przy 8 Ω. Jeśli chodzi o budowę wewnętrzną, RX-V685 niczym specjalnym nie szokuje. Zasilacz zbudowano w oparciu o solidny, tradycyjny transformator, a większość wrażliwych układów elektronicznych zamontowano na jednej płytce drukowanej przypominającej płytę główną nowoczesnego komputera. Na niższym poziomie znalazły się końcówki mocy z rzędem tranzystorów przymocowanych do szerokiego, aluminiowego radiatora. Z ciekawostek, konwersją cyfrowo-analogową zajmują się aż cztery 32-bitowe kości Burr-Browna, dzięki czemu RX-V685 radzi sobie nawet z sygnałami PCM 32 bit/192 kHz, a także DSD 11,2 MHz.

Werdykt

Melomanom szukającym uniwersalnego i funkcjonalnego sprzętu, który będzie wykorzystywany przede wszystkim do słuchania muzyki, z oferty Yamahy prawdopodobnie poleciłbym model R-N803D. Miałem przyjemność go testować i wiem, że w tej cenie to naprawdę świetna maszyna. Jeżeli jednak chcecie zasmakować kina domowego i znaleźć urządzenie łączące w sobie jeszcze więcej funkcji, RX-V685 to w tym momencie jedna z najlepszych propozycji na rynku. To prawdziwy kombajn, który nie marudzi, nie pyta i nie wymaga od użytkownika zbyt wiele. Podczas codziennego użytkowania robi to, co sobie wymyślimy. Daje, daje i daje coraz więcej. Jego brzmienie zostało zestrojone tak, aby podobało się wszystkim i pasowało do każdego repertuaru - tak muzycznego, jak i filmowego. Kompatybilność z systemem MusicCast to ogromny plus, a funkcja MusicCast Surround być może okaże się nawet małym przełomem w świecie systemów wielokanałowych. RX-V685 to sprzęt, który można polecać w ciemno, co niniejszym czynię.

Yamaha RX-V685

Dane techniczne

Liczba kanałów: 7.2
Moc wyjściowa: 150 W/4 Ω (1 kanał napędzany), 90 W/8 Ω (2 kanały napędzane)
Wejścia analogowe: 2 x RCA, 1 x phono
Wyjścia analogowe: 1 x pre-out, 1 x zone 2, 2 x sub-out
Wejścia cyfrowe: 2 x optyczne, 2 x koaksjalne, USB, LAN
Wejścia video: 5 x HDMI, 1 x Composite, 1 x Component
Dekodery dźwięku: Cinema DSP, Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Dolby True HD, DTS HD Master Audio, DTS-HD, DTS:X
Odtwarzane formaty dźwięku: AAC, AIFF, ALAC, FLAC, MP3, WAV, WMA
Zakresy radiowe: AM, FM, radio internetowe
Wyjście słuchawkowe: 6,3 mm
Zużycie energii: 600 W (max), 0,1 W (standby)
Wymiary (W/S/G): 17,1/43,5/37,8 cm
Masa: 10,5 kg
Cena: 3199 zł

Konfiguracja

Pylon Audio Sapphire 31 StereoLife Edition, Indiana Line Tesi 761, Yamaha MusicCast 20, Marantz ND8006, Astell&Kern AK70, Cardas Clear Reflection, Equilibrium Tune 33 Light, Enerr Tablette 6S.

Sprzęt do testu dostarczyła sieć salonów Top Hi-Fi & Video Design. W artykule wykorzystano zdjęcia dostarczone przez firmę Yamaha i wykonane przez redakcję portalu StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy6

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy7

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy5

Funkcjonalność
Poziomy8

Cena
Poziomy7

Nagroda
sl-rekomendacja


Komentarze (5)

  • 1piotr13

    Czy ten model różni się czymś od zeszłorocznego lub dwuletniego? Bo mam wrażenie, że niczym szczególnym, na pewno nie z zewnątrz. Co roku klepią to samo.

    0
  • Darko

    Z zewnątrz urządzenia McIntosha, Accuphase'a lub Naima też nie różnią się niczym szczególnym, ale nie w tym rzecz. Dokładnie tak ma być i nic nie trzeba zmieniać. Gdybyś się interesował amplitunerami, wiedziałbyś dokładnie czym RX-V685 różni się od poprzedniego modelu. Wiesz chociaż jaki miał symbol? Pewnie nie, bo się nie interesujesz. Ja też nie, ale mam kolegę, który wymienia telewizor maksymalnie raz na dwa lata, bo nowy model ma 4K UHD HDMI HDR. Dla mnie telewizor jak telewizor - wszystkie są takie same. Ale on może gadać o tym cztery godziny, bo to lubi i każdy nowy telewizor to dla niego duży postęp. Ktoś lubi rybki, a ktoś grzybki...

    2
  • 1piotr13

    Darko, Właśnie chciałbym wiedzieć czym się różnią i dlatego napisałem powyższy komentarz, a ty mi odpisujesz, że też się tym nie interesujesz, ale za to masz kolegę, który tym się interesuje. Nic nie wniosłeś do mojego pytania ani na nie nie odpowiedziałeś.

    1
  • bld

    @1piotr13 - Z takich pierwszych rzeczy, które rzucają się w oczy, to ten nowy obsługuje amplituner względem poprzedniego modelu (V683) różni się:
    1) tym, że wszystkie 5 złącz HDMI obsługuje HDCP2.2, gdzie w poprzednim robiły to tylko 3 z 5
    2) dwoma wyjściami HDMI zamiast jednym
    3) dodatkową parą wyjść pre-out
    4) obsługą Wi-Fi 5 Ghz
    5) usunięciem wejścia HDMI z przodu urządzenia

    1
  • 1piotr13

    @bld - No i to jest konkretna odpowiedź ;) Dzięki!

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Dual to jedna z marek, do których audiofile, a w szczególności miłośnicy czarnych płyt, odnoszą się z wielkim szacunkiem. Ma to swoje uzasadnienie. Niemiecka manufaktura wydała na świat tyle znakomitych gramofonów, że aż ciężko je policzyć. Dobrze zachowana szlifierka tej marki to sprzęt, który po renowacji można bez kompleksów podłączyć...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Korzenie szwedzkiego zespołu Witchcraft sięgają 2000 roku. Wtedy właśnie Magnus Pelander - gitarzysta grupy Norrsken - postanowił oddać hołd swoim...

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Sansui QRX-9001

Sansui QRX-9001

Na początku lat siedemdziesiątych XX wieku pojawiło się na rynku audio rozwiązanie, które można uznać za pradziadka współczesnych systemów dźwięku...

Słownik

Poprzedni Następny

Dolby Atmos

Najnowsza technologia dźwięku wykorzystywana w rozbudowanych systemach kina domowego. Jego zaletą może być zastosowanie kilku głośników podwieszonych, służących jako dodatkowe elementy systemu pozwalające na stworzenie wrażenia otoczenia dźwiękiem nie tylko...

Cytaty

PaulClaudel.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.