Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Kudos Cardea C2

Kudos Cardea C2

Świat wysokiej klasy sprzętu audio wydaje się nieco dziwny, szczególnie z punktu widzenia osób zajmujących się nowoczesnymi technologiami. Z jednej strony widzimy tu trwające wciąż poszukiwania optymalnych rozwiązań akustycznych i wyścig zbrojeń na polu materiałów używanych do konstrukcji membran czy obudów, z drugiej zaś wierność tradycyjnym produktom wykonanym z drewna, celulozy i jedwabiu. Producenci kolumn wydają ogromne pieniądze na opracowywanie kopułek z berylu i diamentu i monitorują rynkowe trendy aby w odpowiednim momencie wykańczać wszystkie skrzynki białym lub czarnym lakierem, a jednocześnie zdają sobie sprawę z tego, że pewna - i to nawet całkiem spora - część klientów będzie się skłaniać ku klasycznym konstrukcjom. Niedawno na polskim rynku pojawiły się kolumny marki Kudos Audio, doskonale odzwierciedlające ten stan rzeczy. Firma została założona w 1991 roku i zaczynała od produkcji podstawek pod głośniki. Zajmowała się tym zresztą aż do 2006 roku, kiedy to w katalogu pojawiły się pierwsze kolumny zaprojektowane przez Dereka Gilligana. Zestawy miały być wykonane zgodnie ze wszystkimi zasadami sztuki, bez kombinowania i uciekania się do tanich trików. Elementem firmowej filozofii jest również poświęcenie wyglądu zewnętrznego na rzecz elementów decydujących o brzmieniu.

Brytyjczycy uważają, że w dzisiejszych czasach zbyt wielu producentów kolumn stawia na imponujące wzornictwo, co spycha dźwięk na dalszy plan. Postanowili więc nie zaczynać od wyglądu, ale skoncentrować się na tym, co naprawdę ważne. Końcowym etapem procesu projektowania każdego modelu jest długotrwałe strojenie w iście staroświeckim stylu - na ucho. Konstruktorzy uważają, że jest to absolutnie konieczne dla osiągnięcia doskonałych rezultatów brzmieniowych.

Kudos Cardea C2

Wygląd i funkcjonalność

Na pierwszy rzut oka wszystkie kolumny Kudosa wyglądają podobnie. Tradycyjne, prostopadłościenne skrzynki pokryte fornirem i wyposażone w kilka nie rzucających się w oczy głośników przywodzą na myśl produkty takich marek, jak ProAc, Spendor czy Living Voice. Nawet topowy model Titan T88 wyróżnia się optycznie tylko ze względu na duże gabaryty, modułową konstrukcję obudowy i przednią ściankę lakierowaną na czarno. Dostarczone do testu podłogówki Cardea C2 wydają się być jedną z najrozsądniejszych propozycji w katalogu. Tańsze są tylko monitory C1 i podłogówki X2, natomiast modele C10 i C20 będące rozwojowymi wersjami C1 i C2 są już zauważalnie droższe. Klasyczne skrzynki wyposażono w dwa głośniki i tunel rezonansowy dmuchający w dół, w kierunku pokrytego czarnym lakierem cokołu stabilizującego. Gwarantuje to stały dystans między dwoma elementami i wyrównuje rozchodzenie się najniższych częstotliwości, a przy okazji czyni kolumny łatwymi w ustawieniu. To oczywiście czysta teoria, ale tym razem znalazła potwierdzenie w praktyce. Rozpakowanie i instalacja Kudosów w systemie to bułka z masłem. Nic nie jest tu zaprojektowane na opak. Nie musimy pamiętać o jakichś dziwacznych kolcach lub zamienionych oznaczeniach terminali. Wszystko zostało złożone po bożemu.

C2 to bardzo eleganckie mebelki, którym uroku dodaje naturalny fornir położony z dużą dokładnością. Jeśli chodzi o jakość stolarki, porównanie Kudosa do ProAca czy Xaviana wcale nie będzie przesadą. To jednak wszystko, co można powiedzieć na temat ich wyglądu zewnętrznego. Poza pięknym wykończeniem i magnetycznie montowanymi maskownicami nie ma tu prawie nic, na czym można by było zawiesić oko. Głośniki wyglądają całkiem zwyczajnie. Membranę woofera wykonano z powlekanej celulozy, a kopułka jest prawdopodobnie jedwabna. Brytyjczycy zamawiają głośniki u jednego ze skandynawskich specjalistów - Seasa. Współpraca z tak dużym poddostawcą zapewnia im stałą pomoc serwisową, a przede wszystkim możliwość dopasowania specyfikacji przetworników do wymagań konkretnego modelu. We wszystkich zestawach z serii Cardea użyto wooferów osiemnastocentymetrowych, ale głośniki w kolumnach podstawkowych są zupełnie inne od tych, które montowane są w podłogówkach, mimo ich zewnętrznego podobieństwa. Jednostki te zostały zaprojektowane do pracy w obudowach o różnej wielkości, zatem każdy przetwornik pasuje idealnie do konkretnego modelu. Jak bardzo różnią się one od głośników dostępnych w regularnej ofercie Seasa, tego niestety nie wiadomo.

Jedynym oryginalnym akcentem w całej tej konstrukcji wydaje się być płytka z gniazdami zamontowana najwyraźniej od wewnątrz i przytrzymywana na miejscu przez cztery spore śruby wchodzące bezpośrednio w tylną ściankę. Tak przynajmniej wygląda to z wierzchu. Można się spodziewać, że brytyjskie kolumny tak naprawdę ujawnią swoje sekrety i techniczne piękno dopiero, gdy zajrzymy im za głośniki.

Kudos Cardea C2

Brzmienie

Kiedy z całej oferty dystrybutora reprezentującego takie marki, jak Audio Physic, Avalon, Duevel, Epos, Gamut, Harbeth, Magico, Vivid Audio czy WLM do pierwszego testu w naszym portalu wyznaczono kolumny Kudosa, trochę się zdziwiłem. Wielu importerów wolałoby chyba promować najnowsze modele dobrze znanych i zadomowionych na naszym rynku manufaktur, niż wchodzić w coś praktycznie nieznanego. Co więcej, już podczas rozpakowywania i podłączania opisywanych zestawów stwierdziłem, że pod względem konstrukcyjnym jest to czysta klasyka. Takie kolumny nie mogły mnie niczym zaskoczyć, a jednak zrobiły to już podczas pierwszego odsłuchu. Już wtedy wiedziałem, że dystrybutor miał rację wyznaczając je do testu.

Na pierwszy rzut ucha brytyjskie podłogówki grają bardzo naturalnie i ze wszech miar poprawnie, jednak mają jednego, ogromnego asa w rękawie - są niesamowicie przekonujące. Ich brzmienie jest realistyczne i bezpośrednie. Można śmiało powiedzieć, że gdybyśmy oceniali kolumny tylko pod kątem tego jednego aspektu prezentacji, Kudosom należałoby wystawić najwyższą możliwą ocenę i zakwalifikować je do kategorii hi-end. Bliskość wykonawców i namacalność dźwięku jako całości robi zdecydowanie większe wrażenie, niż subwooferowy bas czy hiperprzejrzyste wysokie tony. Mógłbym w tym momencie rzucać utartymi powiedzonkami o zdejmowaniu koca z głośników, ale wydaje mi się, że wszyscy czytający te słowa doskonale rozumieją, czym w sprzęcie audio jest realizm przekazu.

Niektórzy zapewne spodziewają się, że bezpośredni charakter Kudosów wiąże się z ekspozycją średnich tonów i przybliżeniem sceny stereofonicznej do słuchacza. Hmm... Być może w bardzo niewielkim stopniu tak właśnie jest, ale generalnie nie zgodziłbym się z tym stwierdzeniem. C2 są raczej neutralne, tak w sensie równowagi tonalnej, jak i kształtu malowanego przed nami obrazu. Nie podają dźwięku na twarz, a uprzywilejowanie średnicy jest naprawdę minimalne. Wydaje się, że konstruktorzy chcieli osiągnąć pożądany efekt w zupełnie inny sposób, bliższy typowo hi-endowemu postrzeganiu sprawy. Zamiast kombinować, postanowili wydobyć z głośników wszystko, co najlepsze. Zdecydowanie im się udało, czego dowodem jest znakomita dynamika, naturalna barwa dźwięku i trudna do opisania, niewymuszona swoboda, z jaką kolumny te odtwarzają każdy rodzaj muzyki. Wszystko jedno, czy potraktujemy je jazzem, mocnym rockiem czy gęstą elektroniką - brzmienie zawsze będzie prawdziwe, szybkie, przejrzyste, spójne i wciągające. Brytyjskie kolumny starają się zniszczyć kurtynę oddzielającą nas od muzyki. Nie robią tego jednak w sposób chamski i prymitywny. Wysokie tony nie jazgoczą - przekazują mnóstwo informacji, ale mają całkowicie transparentny, nawet leciutko jedwabisty charakter. Podział obowiązków między głośnikami jest praktycznie nie do uchwycenia. O tak doskonałą spójność mógłbym podejrzewać kolumny takie, jak Albedo HL 2.2 z dwoma przetwornikami ceramicznymi, KEF-y z głośnikiem współosiowym lub Audiumy ze stożkiem szerokopasmowym. Ale tego akurat po brytyjskich zestawach można było się spodziewać.

Oprócz wyjątkowego realizmu Kudosy mają jeszcze drugiego asa w rękawie. Jest nim sposób prezentacji niskich tonów. Celowo nie napisałem o głębi czy rytmice tego zakresu, ponieważ bas robi tutaj znakomite wrażenie jako całość. Po kilku dniach odsłuchów zauważyłem, że bez względu na charakter odtwarzanej muzyki, a nawet jakość nagrania, zawsze możemy liczyć na dwie atrakcje - bezpośredni charakter średnich i wysokich tonów oraz gęsty, niski i nawet nieco podrasowany dół. Nawet mało audiofilskie albumy dostawały w tym zakresie lekkiego kopa. Sedno sprawy polega jednak na tym, że konstruktorom udało się wydobyć taką głebię i mięsistość bez jakichkolwiek skutków ubocznych. Nie ma więc dudnienia ani nieprzyjemnego wrażenia, że głośniki się męczą. Wydaje mi się, że nawet zagorzali przeciwnicy wentylowanych skrzynek będą musieli przyznać, że w tym przypadku rozwiązanie to działa znakomicie. Chwilami C2 grają tak, jakby w ich podstawie nie siedział tunel rezonansowy, ale kolejna membrana zestrojona tak, aby dodawać muzyce odrobinę tego subwooferowego dmuchnięcia, bez zaburzania reszty.

Minusy? Szczerze mówiąc, podczas całego testu bawiłem się tak dobrze, że musiałem szukać ich na siłę. W brzmieniu Kudosów znalazłem tylko jedną potencjalną wadę - przestrzeń. Na pewno nie jest zła, ale dla niektórych może być trochę za ciasna. C2 nie mają ekstrawertycznej natury, nie strzelają dźwiękami na lewo i prawo ani nie budują w pokoju sceny rozciągającej się od głowy słuchacza aż po horyzont. Wszystko rozgrywa się raczej na linii łączącej głośniki lub delikatnie za nią. To bardzo ciekawe, bo kolumny o tak bezpośrednim charakterze często prezentują również trójwymiarową, nawet nieco chaotyczną przestrzeń. Tutaj jest raczej normalnie i kulturalnie. W pewnym sensie daje nam to poczucie komfortu. Muzyka nie wchodzi nam do głowy na siłę. Przy niskich poziomach głośności Kudosy mogą nawet stać się cichymi towarzyszami codziennych obowiązków, budować muzyczne tło bez zwracania na siebie uwagi. Kiedy jednak usiądziecie wygodnie na kanapie i dacie choć trochę do pieca, zaczyna się jazda na całego.

Kudos Cardea C2

Budowa i parametry

Cardea C2 to dwudrożne zestawy podłogowe w obudowach wentylowanych. Ich konstruktorzy najwyraźniej stosowali się do wszelkich reguł, tworząc kolumny klasyczne pod każdym względem. Brytyjscy inżynierowie uważają, że jedną z cech prawdziwie muzykalnych kolumn jest minimalistyczna zwrotnica niskiego rzędu. Aby taką zwrotnicę można było zastosować, potrzebna jest pełna integracja pomiędzy przetwornikami. Firma utrzymuje, że głośniki średnioniskotonowe w jej zestawach mają łagodne charakterystyki opadania i są tak dobrze dopasowane do tweeterów, że konieczna jest jedynie minimalna elektryczna kompensacja. Obudowy wykonano z 18-mm płyt MDF i starannie wytłumiono. Według producenta zastosowanie różnych rodzajów tworzyw umożliwia kontrolowanie rezonansów i tym samym zminimalizowanie podbarwień dźwięku wprowadzanych przez obudowę. C2 charakteryzują się dość przyjaznymi parametrami elektrycznymi. Ośmioomowa impedancja nominalna i skuteczność na poziomie 88 dB to wartości, które powinny pozwolić na łączenie kolumn nawet ze wzmacniaczami o stosunkowo niskiej mocy wyjściowej.

Kudos Cardea C2

Konfiguracja

Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS, Naim NAP 155 XS, Unison Research P40, Tellurium Q Black, Cardas Clear Light, Albedo Geo, Enerr AC Point One, Enerr Symbol Hybrid, Enerr Holograph, Cardas Clear Beyond, Ostoja T1.

Werdykt

Prawdopodobnie nie powinienem się tak emocjonować kolumnami za te pieniądze, ale być może moje pozytywne odczucia wynikają w dużej mierze z faktu, że początkowo jakoś w nie nie wierzyłem. Wydawały się takie zwyczajne... Patrzyłem na nie jak na kolejny wymysł ludzi, którym wydaje się, że wystarczy wsadzić oklepane głośniki w kanciaste skrzynki wykończone ładnym fornirem i już, sukces, mamy audiofilskie kolumny. Z zewnątrz C2 wyglądają bardzo elegancko, ale teoretycznie nie ma w nich nic specjalnego. Proste obudowy, klasyczne drivery, bas-reflex dmuchający w dół, pojedyncze gniazda z tyłu... Okazuje się jednak, że w naturze nic nie ginie. Kudosy wyglądają na tańsze, niż w rzeczywistości są, ale grają tak, jakby były dwa razy droższe. I to by było na tyle.

Dane techniczne

Rodzaj kolumn: podłogowe, dwudrożne
Efektywność: 88 dB
Impedancja: 8 omów
Pasmo przenoszenia: 30 Hz - 25 kHz
Wymiary (W/S/G): 92,5/20/27 cm
Cena: 10470 zł

Sprzęt do testu udostępniła firma Audio System.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy8

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy7

Muzykalność
Poziomy8

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo12

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy6

Nagroda
sl-rekomendacja


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Josef Zellner - Dual

Josef Zellner - Dual

Początki firmy Dual sięgają roku 1900, kiedy to bracia Christian i Joseph Steidinger rozpoczęli produkcję zegarków i części do gramofonów. Dziesięć lat później firma Gebrüder Steidinger rozpoczęła produkcję zasilaczy. Niedługo potem Dual wytwarzał już własne gramofony, a po wojnie stał się największym producentem tego typu sprzętu w Europie, zatrudniając w...

Kupiliście ostatnio wzmacniacz? Szczęściarze...

Kupiliście ostatnio wzmacniacz? Szczęściarze...

Jeżeli dawno nie próbowaliście sprawić sobie nowej integry lub końcówki mocy, prawdopodobnie nie macie pojęcia, że w ciągu ostatniego roku cała ta branża stanęła na głowie, a wiele wskazuje na to, że zamiast powoli obracać się z powrotem na nogi, pozostanie w tej pozycji i poszybuje w kosmos. O co...

The Police - Stać! Policja!

The Police - Stać! Policja!

Nigdy nie miałem problemów z policją. No, może kiedyś, jakiś mandat za przejście na czerwonym świetle, ale to za gówniarza. Teraz, jako dorosły mężczyzna, kontakt z funkcjonariuszami ograniczam do spoglądania na radiowóz jadący po ulicy. Analogicznie mogę powiedzieć, że tak samo przez lata traktowałem grupę The Police. Wybitnie nie było...

Jak podłączyć komputer do systemu stereo

Jak podłączyć komputer do systemu stereo

Jeszcze dziesięć lat temu słuchanie muzyki z komputera uchodziło w audiofilskim środowisku za tanią rozrywkę przeznaczoną raczej dla ludzi nie interesujących się jakością brzmienia i sprzętem audio, niż melomanów traktujących muzykę z szacunkiem. Na takie postrzeganie sprawy nałożyło się kilka czynników. Po pierwsze - jakość plików. Trudno się dziwić temu,...

Jak odtwarzać i chronić płyty CD

Jak odtwarzać i chronić płyty CD

Kiedy w 1982 roku światu została zaprezentowana płyta kompaktowa, była reklamowana jako nośnik niemalże niezniszczalny. Był to pierwszy system odczytu danych, w którym czytnik w żaden sposób nie miał fizycznego kontaktu z krążkiem i nie powodował jego degradacji przy każdym odtworzeniu. Takim atutem nie mógł się pochwalić żaden z wcześniejszych...

Nowe testy

Poprzedni Następny
KBL Sound Himalaya II

KBL Sound Himalaya II

Wielu producentów hi-endowych kabli stara się przekonać nas, że płacimy za zaawansowane rozwiązania techniczne, niesamowicie precyzyjną inżynierię, egzotyczne materiały i dopracowane do perfekcji detale, takie jak opatentowane wtyki pokryte srebrem,...

Polk Audio Monitor XT20

Polk Audio Monitor XT20

Spora część społeczeństwa myśli, że słuchanie muzyki na poziomie trochę wyższym niż wieża z hipermarketu to spory wydatek. I faktycznie, hi-endowe rozwiązania potrafią kosztować fortunę. Za standardowy zestaw złożony z...

Lab12 Gordian

Lab12 Gordian

Z produktami greckiej firmy Lab12 po raz pierwszy zetknąłem się siedem lat temu, kiedy to do naszej redakcji trafił uroczy wzmacniacz słuchawkowy o nazwie HPA. Od tego czasu manufaktura z...

Bannery boczne

Komentarze

Nemo
Nie zgadzam się z przedmówcą i to w sposób skrajny. Połączenie Bluetooth działa akurat idealnie jeżeli chodzi o sparowanie z telefonem i laptopem. Odbieram połą...
Robert
Dziękuję. Genialny wręcz wspaniały opis słuchawek, tak powinien być przedstawiany produkt. Jeszcze raz dziękuję.
Krzys
Mam salon z antresolą. Nadadzą się?
Przemek
Dirac Live ma pełen zakres, czy jest to wersja Light (do 500 Hz)?
Zenek
Bumblebee dobrze prawi. Nawet się zastanawiam, czy to ja kiedyś napisałem.

Płyty

Converge & Chelsea Wolfe - Bloodmoon: I

Converge & Chelsea Wolfe - Bloodmoon: I

Uwielbiam Converge za ich nieokiełznaną dzikość i żywiołowość. Bardzo szanuję też twórczość Chelsea Wolfe za gotycki mrok i ekscentryczność samej...

Newsy

Tech Corner

Krótka historia płyty kompaktowej

Krótka historia płyty kompaktowej

Jak wyglądał świat w marcu 1979 roku? Andrzej Wajda kręcił "Panny z Wilka". Jan Paweł II był papieżem niecałe pół roku. Prezydentem USA był Jimmy Carter. W Nowym Jorku urodziła się Norah Jones. Atari wypuściło na rynek komputery Model 400 i Model 800. W salonach samochodowych pojawiły się Peugeot 505,...

Nowości ze świata

  • Linn announces the latest iteration of their flagship turntable. Klimax LP12 now features new Radikal, comprising hyper-accurate speed management technology, a whisper-quiet power supply, and state-of-the-art motor design. Additionally, this turntable scales new heights of fidelity thanks to extensive experimentation...

  • NAD Electronics continues its expansion in the "just add speakers" category with the introduction of the C700 BluOS Streaming Amplifier. Housed in a compact and modern design, the C700 was designed with a listener in mind who seeks an uncompromised...

  • Bang & Olufsen and Cisco announce the Bang & Olufsen Cisco 980, a luxury business headset that pairs Bang & Olufsen's unique combination of timeless design, unrivaled craftsmanship, and powerful sound with Cisco's integrated meeting controls, Adaptive Active Noise Cancellation,...

Prezentacje

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Czy znasz firmę Sennheiser? Na to pytanie twierdząco odpowie niemal każdy, kto interesuje się szeroko pojętym sprzętem audio. DJ, prezenter radiowy, producent muzyczny, artysta, gwiazda estrady, kierownik sceny, zapalony gracz, audiofil, a nawet zwyczajny słuchacz mający chrapkę na porządne słuchawki jednej z prestiżowych marek - wszyscy oni prawdopodobnie choć raz...

Poradniki

Wszystko o wkładkach gramofonowych

Wszystko o wkładkach gramofonowych

W ostatnich poradnikach szczegółowo omawialiśmy kwestie wyboru odpowiedniego gramofonu i jego podstawowej kalibracji. Gramofon to jednak bardzo specyficzny rodzaj sprzętu...

Listy

Galerie

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

Większość audiofilów ceni gramofony za wyjątkowe, analogowe brzmienie. Uważają, że muzyka płynąca z winylowych płyt jest cieplejsza, bardziej wielowymiarowa i...

Dyskografie

Dirge - Metalowy collage

Dirge - Metalowy collage

Dirge to po angielsku lament, zawodzenie, elegia, pieśń żałobna. Jest to również nazwa francuskiej grupy założonej w 1994 roku, niedaleko...

Wywiady

Josef Zellner - Dual

Josef Zellner - Dual

Początki firmy Dual sięgają roku 1900, kiedy to bracia Christian i Joseph Steidinger rozpoczęli produkcję zegarków i części do gramofonów....

Popularne artykuły

Vintage

Unitra Diora Cezar Quadro DKS-201

Unitra Diora Cezar Quadro DKS-201

Poprzedni artykuł, w którym pisałem o amplitunerze kwadrofonicznym Sansui QRX-9001 wywołał spore poruszenie na StereoLife'owym Facebooku. Czytając pojawiające się tam...

Słownik

Poprzedni Następny

DSP

Digital Signal Processing - po polsku skrót ten oznacza po prostu cyfrowe przetwarzanie sygnału i odnosi się do wszelkiego rodzaju cyfrowych operacji dokonywanych na sygnale muzycznym. Układy DSP są stosowane...

Cytaty

ClaudeDebussy.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.